RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

icon
Algemeen8 maart, 2017

De discountketen Action heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg in 2016 immers met 34 procent tot 2,675 miljard euro. De sterke expansie van het winkelnetwerk was daaraan niet vreemd.

 

Openen van nieuwe winkels versnelt nog

Action verhoogde zijn aantal winkels in 2016 van 655 naar 852. Vooral in Frankrijk en Duitsland werden nieuwe verkooppunten geopend. In Frankrijk breidde het winkelbestand uit van 120 naar 220 vestigingen, in Duitsland van 76 naar 136.

 

Maar ook in de traditionele thuismarken Nederland en België steeg het aantal. In Nederland dikte het winkelaantal aan van 341 tot 354, in België en Luxemburg van 117 tot 135. In Oostenrijk ging Action van 1 naar 7 winkels.

 

Action zet zijn expansiepolitiek trouwens voort: in 2017 wil het meer winkels openen dan in 2016. Ook nu zal de focus vooral liggen op Frankrijk en Duitsland.

 

Nieuwe distributiecentra ondersteunen groei

Om dat winkelnetwerk te ondersteunen, worden ook nieuwe distributiecentra in gebruik genomen. In maart vorig jaar opende Action zijn eerste platform buiten Nederland nabij Parijs. Dit jaar komen er extra centra in het Duitse Biblis (in het tweede kwartaal) en in het Zuid-Franse Labastide (in het derde kwartaal).

 

“Action is nu een echte Europese retailer met een gezonde geografische diversificatie”, zegt topman Sander van der Laan.

 

Schaalvoordelen doen marges klimmen

De sterke groei van het winkelnetwerk stuwde de omzet van Action in 2016 in totaal 34 procent hoger tot 2,675 miljard euro. Op basis van een gelijk aantal winkels zou het verkoopcijfer 6,9 procent zijn toegenomen. Dat laatste is niettemin iets minder dan in 2015. Toen werd nog een toename met 7,6 procent opgetekend.

 

Ook financieel deed Action het goed. De operationele kasstroom steeg met 37 procent tot 310 miljoen euro. Gezien die groei sterker was dan de omzettoename is er sprake van hogere marges. “Een gevolg van schaalvoordelen en een blijvende focus op de het beheersen van de kosten”, aldus het bedrijf.

 

Het aantal werknemers bij Action steeg het voorbije jaar van 29.000 naar 35.000.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Onderaannemer Albert Heijn en Jysk spil in grootschalig witwasonderzoek

    In een onderzoek naar witwaspraktijken zijn op zo'n twintig locaties in Antwerpen en Brussel de voorbije dagen huiszoekingen uitgevoerd. De vermoedelijke spilfiguur is een onderaannemer van Albert Heijn en Jysk.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN