RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever werkt mee aan ontwikkeling plantaardige biefstuk

icon
Food9 maart, 2017

Wageningen Universiteit gaat samen met tien bedrijven, waaronder Unilever, de komende vier jaar werken aan de verdere ontwikkeling van een nieuwe vleesvervanger. De techniek zelf bestaat al een tijdje.

 

Echt duurzaam alternatief

Het was de Wageningen Universiteit zelf die twee jaar gelden de nieuwe techniek ontwikkelde om plantaardige biefstuk te maken. Met de steun van de multinationals wil het die techniek nu verfijnen, zodat de producten binnen enkele jaren ook effectief op de markt kunnen komen.

 

“We hebben vorig jaar echt een omslag gezien bij grote bedrijven. Tot voor kort zeiden ze: we weten het nog niet, we moeten het nog zien gebeuren of het wat wordt met vleesvervangers. Nu zeggen ze: dit is de toekomst, we moeten hierin stappen. Dat heeft geresulteerd in dit project”, zegt projectleider en hoogleraar Atze Jan van der Goot aan de NOS.

 

Voor Unilever betekent het alvast een volgende stap binnen zijn strategie rond duurzaamheid, die de voorbije weken binnen het bedrijf wel onder druk is komen te staan. “We verwachten een plantaardig alternatief voor vlees dat echt duurzaam is, met een lekkere smaak en een goede voedingswaarde”, verklaart een woordvoerder.

 

Meer structuren en goedkoper

Het verschil met andere vleesvervangers op de markt, is vooral de structuur. “De vleesvervangers die nu op de markt zijn, lijken of op kippenvlees of het zijn gehakt-achtige producten. Met onze technologie is het mogelijk om andere structuren te gaan maken zoals varkensvlees of de plantaardige biefstuk.” Dat moet ervoor zorgen dat ook niet-vegetariërs meer interesse krijgen in het product. Daarnaast is de nieuwe techniek veel goedkoper, omdat ze met relatief goedkope en kleine machines kan worden uitgevoerd.

 

“Het idee is om machines, ongeveer ter grootte van een gehaktmolen, bijvoorbeeld neer te zetten bij slagers. Dan kan hij zelf zijn vleesvervanger maken”, zegt hoogleraar Van der Goot. “De biologische slager in Wageningen bijvoorbeeld krijgt nu al vragen van klanten naar vleesvervangers. Consumenten vinden het dus nu al heel logisch om vleesvervangers bij slagers te kopen.”

 

Momenteel is het marktaandeel van vleesvervangers slechts 2 procent, maar volgens de hoogleraar kan dat een pak hoger, dankzij deze techniek. “Misschien wel uiteindelijk tot de helft van de markt.”

 

Gekweekte hamburger

Nederland is al een tijdje een voorloper in de zoektocht naar duurzame alternatieven voor de hoge vleesconsumptie. Zo ontwikkelde de Maastrichtse professor Mark Post enkele jaren geleden ook al een hamburger die in een labo werd gekweekt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN