RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

icon
Food10 maart, 2017

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst fors zien dalen. Dat was volgens de groep te wijten aan zwakke prestaties in China en Frankrijk. Carrefour België deed het daarentegen wel goed.

 

Forse winstdaling

De totale omzet van Carrefour kwam in 2016 uit op 70,2 miljoen euro. Dat is een daling van 0,1 procent. Carrefour kreeg wel te maken met negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening gebracht, dan steeg de omzet met 3,3 procent. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3 procent.

 

De winstcijfers waren echter wel een stuk minder positief. De nettowinst viel immers terug naar 894 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 1,12 miljard euro. Volgens Carrefour is die daling te wijten aan enkele uitzonderlijke uitgaven en slechte resultaten in China en op thuismarkt Frankrijk.

 

In Frankrijk daalde de omzet dan ook met 1,1 procent naar 35,9 miljard euro en ook de bedrijfswinst viel met 13,4 procent terug naar 1 miljard euro. Carrefour wijst daarbij naar de sterke concurrentie in het land en de vele promoties die het daarom voert. Daarnaast gaf het ook heel wat geld uit aan de omvorming van winkelketen Dia naar concepten van Carrefour. Dat proces is nu bijna voltooid.

 

In de rest van Europa waren de cijfers beter. Daar steeg de omzet met 1,8 procent naar 20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een groei van 2,2 procent. In die landen steeg de bedrijfswinst met maar liefst 25,7 procent naar 712 miljoen euro.

 

Braziliaanse beursgang

Ook België deed het goed, met een omzet van 4,38 miljard euro. Dat betekent een organische groei van 0,6 procent. Dat is het beste resultaat sinds de overname van GB in juli 2000.

 

In Azië, waar Carrefour ongeveer 5 procent van zijn omzet haalt, daalde de verkoop met 7,3 procent naar 6,18 miljard euro en werd er zelfs een bedrijfsverlies gemaakt van 58 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een kleine winst van 13 miljoen euro.

 

In Zuid-Amerika tot slot steeg de omzet met 1,5 procent naar 14,5 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was dat wel 16 procent. Veel heeft te maken met de economische crisis in Brazilië. Carrefour is wel van plan om dit jaar zijn Braziliaanse activiteiten naar de beurs te brengen, omdat de Braziliaanse beurs opnieuw aan een opmars bezig is. Na Europa is Brazilië de belangrijkste markt voor Carrefour.

 

Voor dit jaar verwacht Carrefour alvast verbetering, want het rekent bij constante wisselkoersen op een omzetgroei tussen 3 en 5 procent. Daarnaast wil CEO Georges Plassat de online verkoop tegen 2020 verdrievoudigen naar 4 miljard euro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN