RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo/C1000: Een nieuwe geelrode reus is opgestaan

icon
Food23 november, 2011

Dit alles melden bronnen dichtbij het onderhandelingsproces. “Jumbo heeft veel respect voor hetgeen C1000 heeft gerealiseerd, met name de nieuwe rode formule”, aldus een goed geïnformeerde bron binnen C1000.

Operaties blijven intact

Wellicht worden er onderling wat winkels heen en weer geschoven, al naar gelang de lokale marktomstandigheden, maar feit is dat beide winkeloperaties grotendeels intact blijven. Met deze fusie ontstaat dus een geelrode reus met een marktaandeel van zo’n 25 procent. En die met andere woorden een goed tegenwicht kan bieden voor het almachtige Albert Heijn.

Eén holding, twee directies

De belangen van zowel C1000 als Jumbo worden organisatorisch verdedigd met de creatie van een holding met twee directies: Tom Heidman en Joost Sliepenbeek voor C1000 (beiden zaten ooit samen in de directie van Albert Heijn) enerzijds, en Frits van Eerd en Ton van Veen namens Jumbo anderzijds.

 

Aangezien de familie Van Eerd de meerderheid van de aandelen zal behouden, blijft geelrood niettemin een familiebedrijf. Wel is het zo dat ondernemers aandeelhouders kunnen worden, net zoals al het geval is bij C1000. De certificaathouders bij C1000 kunnen hun aandelen bovendien ‘doorrollen’ naar aandelen Jumbo. “Dit is echt een majeure stap voor de familie Van Eerd”, aldus de goed geïnformeerde bron tegen RetailDetail.

Sperwer niet betrokken

Jumbo heeft de fusie gerealiseerd zonder financiële betrokkenheid van enige andere retailer, dus de vermoedens dat Sperwer betrokken zou zijn, blijken onterecht. Sperwer was eerder afgevallen en blijkt – ondanks geruchten van het tegendeel – geen tegenbod te hebben voorbereid.

 

Ook heeft Jumbo op voorhand geen backdeals gesloten met derde partijen om de financiering van de fusie rond te krijgen. Het benodigde kapitaal voor de fusie is aangetrokken via de banken. Het bod van 900 miljoen geldt als een ‘knock-out bod’, waarvoor CVC zich ontvankelijk stelde op voorwaarde dat het een bepaalde minimumwaarde had.

Geen tegenbiedingen

De overige bieders – waarvan de circulerende namen door de insider worden bevestigd – hebben nog de gelegenheid gehad om Jumbo te overbieden, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Ook het kapitaalkrachtige Edeka wilde er niet aan. Voor hen lag de bovengrens volgens betrouwbare Duitse bronnen op 800 miljoen euro, wat de overwinning aan Jumbo liet.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Alexandre Bompard: “Overnamegeruchten wijzen op aantrekkelijkheid van Carrefour”

    De CEO van Carrefour wil niet reageren op de recente geruchten over toenaderingsgesprekken met Ahold Delhaize, maar ziet in de belangstelling een positief signaal: “Het laat zien hoe aantrekkelijk ons bedrijf is voor een groot aantal spelers.”

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Hamburgerketen Manhattn’s zoekt franchisepartner in Nederland

    Van de huidige elf vestigingen wil de Belgische hamburgerketen Manhattn’s snel doorgroeien naar veertig restaurants, ook in het buitenland, met franchisingpartners in Frankrijk en Nederland.

  • icon
    Food2 juni, 2025
    Mondelez daagt Aldi voor de rechter wegens “schaamteloos kopiëren”

    Verpakkingen van enkele Aldi-huismerken in de Verenigde Staten vertonen een misleidende gelijkenis met die van onder andere Oreos en Chips Ahoy, meent fabrikant Mondelez International, die een schadevergoeding eist.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN