RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geel en rood vol vertrouwen

icon
Food24 november, 2011

Dat Jumbo deze stap kan maken is volledig te danken aan de veel beter dan verwachte integratie van Super de Boer, stelt Jumbo’s financieel directeur Ton van Veen tijdens de persconferentie vanmiddag in Amsterdam. “In 2009 was de overname van Super de Boer een risicovolle stap, maar de integratie van systemen en de ombouwoperatie verliep dusdanig dat de gemiddelde omzet niet met 25 procent steeg, zoals we verwachtten, maar met 45 procent. Daarom kunnen we nu wéér een speler overnemen die zelfs iets groter is dan Jumbo.”

Jumbo blijft familiebedrijf

jumbologoJumbo doet een bod op alle aandelen van C1000, waarvan 12,5 procent in handen is van het management en 28,5 procent in handen van C1000-ondernemers. “Het is voor ondernemers en management mogelijk deze aandelen te herinvesteren in het nieuwe bedrijf”, zegt Van Veen, die echter benadrukt dat de meerderheid van Jumbo in handen van de familie Van Eerd blijft. “Die herinvestering in aandelen is mogelijk tot een maximum van 15 procent.”

 

Volgens C1000-directievoorzitter Tom Heidman is de overname door Jumbo de beste uitkomst voor C1000. “De familie Van Eerd is een echte ondernemersfamilie en C1000 is een echte ondernemersorganisatie. In feite is het een overname, maar wij beleven het als een fusie.”

Bijeen belangrijk

In de jaren 2008 en 2009 moest Schuitema – zoals C1000 destijds nog heette – veel reorganiseren en achterstand inlopen. “Het waren jaren waarin ondernemers niets verdienden. Als je een formule hebt die nou niet bepaald een winnende formule lijkt te zijn, ontstaat er twijfel bij veel ondernemers.”

 

Een nieuw conditiestelsel met de ondernemers en de back-to-back-deal met Jumbo na diens overname van Super de Boer keerde evenwel het tij, stelt Heidman. “We kregen er 90 winkels bij, dus groeiden we weer. Maar heel belangrijk is de creatie van Bijeen geweest. Het effect van deze inkoopcombinatie zorgde ervoor dat ondernemers weer gingen verdienen. En dus kunnen zij weer investeren, met name in de C1000 Rood-formule. C1000 kwam hierdoor in een positieve flow.”

Geen ambitie om AH in te halen

albertheijnlogoDe cijfers geven aan dat de geelrode organisatie zal bestaan uit 725 winkels (423 C1000’s en 302 Jumbo’s), met 7,5 miljard consumentenomzet (C1000 4,2 miljard; Jumbo 3,3 miljard) en een gezamenlijk marktaandeel van 22,8 procent (C1000 12,7 procent en Jumbo 10,1 procent).

 

“In marktaandeel zijn we duidelijk nummer twee, na Albert Heijn”, zegt Jumbodirecteur Frits van Eerd. “Het is niet onze ambitie om AH in te halen. Het gaat ons om ons bedrijf en onze klanten. Maar we zien wél groeikansen. Tussen ons en de nummers drie, vier en verder zit ook veel ruimte. Verdere groeikansen zullen zich voor ons pas op termijn aandienen. Deze overname houdt ons weer een paar jaar van de straat.”

Geen vastgoed, maar wat wél?

Rabobank, ING Bank en ABN Amro financieren gedrieën de volledige overnamesom van 900 miljoen euro. Maar wat koopt Jumbo daarvoor, wetende dat de distributiecentra en veel van het vastgoed niet tot de boedel van C1000 behoort?

 

“Een goed renderende operatie en een prima formule met goede ondernemers”, zegt Van Veen. “En een goede EBITDA(bruto winst voor afschrijvingen). Daar betalen we voor.” Van Eerd: “Hoewel er geen sprake is van vastgoed, kopen we wel de hoofdhuurcontracten. We houden dus greep op die locaties.”

Schuiven met winkels

Hoewel de operaties van Jumbo en C1000 intact blijven, zal er wel met winkels worden geschoven. “We hebben de lokale markten waarvan we denken dat de mededingingsautoriteit ons te dominant vindt in beeld”, zegt Van Veen. “Bovendien is het zo dat honderd C1000-ondernemers zijn overgegaan op C1000 Rood of dat zullen doen. Voor circa driehonderd C1000-winkels kunnen we nog belijken of ze Jumbogeel of C1000-rood worden. Dat levert heel veel synergie op.”

Jumbo is geen Laurus II

Het is een synergie die zich wellicht vertaalt in omzetstijgingen, hoewel die niet zo spectaculair zullen zijn als bij Super de Boer. Die formule presteerde in omzet slecht, maar dat is van C1000 bepaald niet te zeggen. Een zwart Laurus-scenario ligt volgens het jumbo-management niet op de loer.

 

“Nee, dit is onvergelijkbaar met Laurus”, zegt Van Eerd. “Twee goede ondernemingen met twee sterke formules maken elkaar alleen maar sterker.” “We hebben geen 28 dc’s zoals bij Laurus en we hoeven niet uit 7 of 8 formules te kiezen”, voegt Heidman toe. “Ik zie veel synergie. We bouwen aan schaal in inkoop en capaciteit aan de achterzijde. Aan de voorkant groeien we in lokaal ondernemersschap.”

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2025
    Blokkades bij Lidl wegens “ondraaglijke” werkdruk

    Werknemers van Lidl blokkeren vanochtend de vijf Belgische depots van de discounter wegens de werkdruk, die ze “onhoudbaar” noemen. Daardoor is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen dat de directie met een concreet plan komt om de situatie te verbeteren, anders volgen mogelijk stakingen in de...

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Ook Rémy Cointreau getroffen door tarieven

    De Franse drankengroep Rémy Cointreau, bekend van Rémy Martin en de likeur Cointreau, beleeft zware tijden. Onder druk van kelderende cognacverkoop en de geopolitieke onzekerheid, storten zowel de omzet als de winst de dieperik in.

  • icon
    Food4 juni, 2025
    Dertiende Jumbo Foodmarkt rekent op Belgische en Duitse klanten

    In het Limburgse Echt heeft Jumbo woensdag zijn dertiende Foodmarkt geopend. Met een ruim aanbod Belgische en Duitse specialiteiten mikt de 2.500 m² grote belevingswinkel nadrukkelijk op grensshoppers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN