RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

icon
Algemeen14 juni, 2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Een hevige romance met Bompard

Het is duidelijk dat ze bij Carrefour stapelverliefd zijn geworden op Alexandre Bompard, de 44-jarige CEO van Fnac Darty. Zijn naam hing al maanden in de lucht als opvolger van Georges Plassat en wie weet hoe lang ze al naar zijn hand aan het dingen waren.

 

De buit was niet meteen binnen, want een goedkoop mannetje is het niet: in 2016 verdiende hij 13,8 miljoen euro bij Fnac, terwijl huidig Carrefourtopman Georges Plassat het vorig jaar moest stellen met 9,7 miljoen euro. Maar ze moesten hem hebben, van opgeven geen sprake.

 

Toen hij eindelijk zijn ja-woord gaf in het weekend van 3 juni ging het snel: op vrijdag 9 juni kreeg de aanstelling van Bompard unanieme goedkeuring van de bestuursraad en op 18 juli gaat hij al bij Carrefour aan de slag. De benoeming van Plassat liep nochtans in principe nog tot in 2018.

 

Carrefour staat voor de uitdagingen van Fnac

Vanwaar de plotse liefde? Dat Bompard binnengehaald is om Carrefour omnichannel-klaar te maken, is duidelijk. Toen hij in 2011 van start ging bij Fnac was de elektroretailer aan het verzuipen onder de druk van online retail, een verouderd winkelpark en internationale prijsconcurrentie. Het had kort door de bocht te kampen met één grote ruziezoeker: Amazon. En dat is precies waar Carrefour nu ook een hemelse schrik van heeft.

 

Bompard wist het tij te keren en wordt internationaal gelauwerd om zijn succesvolle ommekeer bij Fnac. Van bij zijn start lanceerde hij het ambitieuze programma ‘Fnac 2015’, dat onder meer inzette op online handel en op kostenbesparingen. Ook de daaropvolgende beursgang van Fnac werd een succes.

 

In 2016 was het tijd voor een nieuw pronkstuk: na een lange strijd slaagde Fnac om de Franse specialist in elektro- en huishoudapparaten Darty over te nemen. De combinatie van die twee formules maakte Fnac eensklaps marktleider in elektroretail in Frankrijk en zorgde dus weer voor een sterkere buffer tegen buitenlandse spelers als Amazon.

 

De uitdagingen waar Carrefour voor staat, zijn vergelijkbaar met die van Fnac destijds, nu ook de dagelijkse boodschappen meer en meer het speelterrein worden van digitale spelers. In non-food ziet Carrefour bovendien al lang donkere wolken, met hypermarkten die structureel aan marktaandeel verliezen. Ook hier moet dringend gezocht worden naar manieren om opnieuw relevant te worden voor de consument.

 

Alleen nog niet zeker van de winst

Een kluifje naar de hand van Alexandre Bompard dus, al is het nog zo zeker niet dat Fnac en Darty nu al samen sterk genoeg staan om de boontjes in hun eentje te doppen. Het hoogst nodige is gebeurd: de retailer ligt vandaag veilig aan wal, met een online marktplaats, meer beleving in de winkels, een uitbreiding van het distributienetwerk en een sterke partner om samen een groter stuk van de taart in te palmen. Maar de positie van Fnac is lang niet zo sterk dat het geen verder duwtje in de rug kan gebruiken, net zoals Carrefour dat kan. 

 

Schuilt daar misschien ook een reden voor de zo snelle coalitie tussen Bompard en Carrefour in? ESM Magazine suggereert een mogelijke samenwerking tussen Carrefour en Fnac Darty in de toekomst. Want wat als Carrefour en Fnac Darty het nu eens met elkaar zouden aanleggen? Samen zouden ze een immens groot winkelnetwerk als servicepunten hebben, een eigen online marktplaats voor zowel food als non-food en een schaalvoordeel om u tegen te zeggen.

 

Als je omnichannel wil gaan, moet je sterk zijn online én offline. En daar is zowel aan de kant van Carrefour als van Fnac Darty nog wat verbeterwerk aan. De laagste prijzen hebben ze nog niet. Het grootste gemak bieden ze nog niet. De beste service hebben ze nog niet. Samen daarentegen… zouden ze het wel kunnen.

 

Steeds meer verrassende huwelijken in retail

Het zou al kunnen beginnen met shop-in-shops of aanpalende winkels van Fnac in te groot geworden panden van Carrefour, menen ze bij ESM. Media Markt doet het tenslotte ook al met Makro. Of nog zoals Auchan en Boulanger in Frankrijk doen: samenwerken op het gebied van aankoop door gezamenlijk met leveranciers te onderhandelen. En als dat meevalt, wie weet, een nieuwe fusie in de maak? 

 

Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat zo’n verrassende combinatie in supermarktland ontstaat, merkt ESM nog op. Britse supermarktketen Sainsbury’s kocht ex-catalogusverkoper Argos, Walmart de online prijsbreker Jet.com en Tesco nam groothandel Booker over.

 

Allemaal deden ze het om Amazon een hak te zetten en het eigen netwerk te versterken. In de hypercompetitieve retailwereld met enkele grootmachten stevig aan het roer is samenwerking een uitkomst die steeds vaker gekozen wordt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen23 december, 2025
    Heleen Buldeo Rai (VUB): logistiek bepaalt in 2026 de retailstrijd

    Dat het retailmodel onder druk staat is wel duidelijk, maar de centrale rol van logistiek wordt daarbij vaak onderschat. “Het jaar begon en eindigt met discussies over Chinese pakjes, en tel daar nog de Amazon-investering in België en Nederland bij,” bemerkt Heleen Buldeo Rai, professor logistiek aan de Vrije Universiteit...

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN