RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De verborgen boodschap van de BoodschApp

icon
Food4 januari, 2012

De BoodschApp werkt heel simpel: door met de smartphone de barcode op de verpakking te scannen, ontvangt de consument informatie over de prijs en de samenstelling van het product. Als prijsvergelijker vergelijkt de applicatie de prijs per 100 gram of 100 milliliter met alternatieve producten. Op het gebied van productinformatie geeft BoodschApp door middel van de stoplichtkleuren rood-geel-groen aan of het product beter of slechter scoort dan gemiddeld op waarden als toegevoegde suikers of gehaltes aan verzadigde vetten en zout.

Alleen bij AH, Jumbo en C1000

De ontwikkelaar van BoodschApp, Lab1111, heeft de informatie over de productsamenstelling verkregen door 3600 producten te kopen bij Albert Heijn, Jumbo en C1000 en deze te laten onderzoeken door een team van professionele voedingsexperts. Die ontleedden de producten en analyseerden ze op zaken als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Per productgroep onderzochten de experts 8 tot 16 verschillende voedingskundige criteria.

Met name de informatie over de productsamenstelling zal door de levensmiddelenindustrie met argusogen worden bekeken. BoodschApp claimt namelijk onafhankelijk te zijn van welke fabrikant of retailer dan ook. Door een beoordeling te geven van de mate van (on-)gezondheid van voedingsmiddelen en deze ook bij merknaam te noemen, betreedt BoodschApp een juridisch mijnenveld. Dit is immers een onderwerp waarover de meningen uiteenlopen. De juristen van de voedingsmiddelenindustrie zullen ongetwijfeld op het puntje van hun stoel zitten om imagoschade te claimen, als er interpretatieverschillen zijn.

Een stroperig proces

Consumenten zitten echter wel degelijk te wachten op goed bereikbare en duidelijke productinformatie. Wat dat betreft komt BoodschApp op het juiste moment, want steeds meer klanten shoppen met hun smartphone. Daarnaast klopt het ook dat de levensmiddelenindustrie al jarenlang in gebreke blijft als het gaat om het helder en toegankelijk verstrekken van productinformatie.

 

Sterker nog, het foutloos registreren van ogenschijnlijk eenvoudig te noteren productgegevens zoals logistieke maten (afmetingen van verpakkingen en omdozen, inhoudsmaten, etcetera) blijkt een wel héél stroperig proces te zijn. Het zorgde in de zomer van 2011 voor een brandbrief namens de co-voorzitters van GS1 Nederland die een dringende oproep deden om de kwaliteit van productgegevens zo snel mogelijk te verbeteren.

Verlies van de regie

In die zin mag de lancering van deze BoodschApp gerust ook worden gezien als een brevet van onvermogen van de levensmiddelenindustrie om de eigen producten correct in kaart te brengen. Een externe, onafhankelijke partij gaat dit nu wél oppakken en dit wordt door de industrie onvermijdelijk gezien als het verlies van de regie over de eigen producten en merkartikelen.

 

In het Financieele Dagblad sprak Jeroen de Bakker van Lab1111 – het bedrijf dat 150.000 euro investeerde in de ontwikkeling van BoodschApp – de hoop uit dat fabrikanten in de toekomst zélf productinformatie zullen gaan verstrekken. Die informatie moeten fabrikanten inderdaad beschikbaar hebben, maar of die gegevens aan BoodschApp zullen worden gegeven, is nog maar zeer de vraag.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN