RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sligro zoekt samenwerking voor Emté

icon
Food20 juli, 2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Meer waarde en schaalgrootte

Doel van de samenwerking is voldoende waarde en schaalgrootte creëren om mee te kunnen in de sector. De formule met nu een bescheiden 2,5% marktaandeel in Nederland zou het ook in de toekomst moeilijk krijgen in die sterk veranderende markt, verklaarden CEO Koen Slippens en CFO Rob van der Sluijs tijdens de bekendmaking van de halfjaarcijfers 2017.
 

De resultaten van de divisie met 131 Emté supermarkten stelden de afgelopen maanden teleur. Foodretail behaalde in de afgelopen zes maanden 0,5% meer netto-omzet dan vorig jaar (Q2: 1,2% toename) en bleef daarmee achter in de markt. De consumentenomzet zakte met 0,3% (Q2: 0,6% toename). De sluitingsweken van 3.0 winkels buiten beschouwing gelaten was er een like-for-like omzetgroei van 1,5%, tegenover een 0,1% omzetafname in de 2.0 winkels.

De groei is niet voldoende om de kosten van ombouw en nieuwe formule-elementen te compenseren. De omzet van de vernieuwde formule ontwikkelde zich positief in dit eerste halfjaar, maar het zal meer tijd vergen om de doelstellingen uit de business case te bereiken, verwacht Slippens. De ombouwoperatie van 2.0 naar 3.0 winkels krijgt na dit jaar een pauze. Tot nu toe werden in totaal 24 winkels onder het nieuwe format uitgerold. Tot eind dit jaar volgen nog vier vestigingen.
 

Samenwerken in plaats van verkopen

Samenwerken is strategisch belangrijker dan een verkoop van de foodretail-tak, meent de groothandel. Samengaan met een partij versterkt de schaalgrootte van de divisie waarbij de voordelen van synergie in onder meer inkoop, logistiek en investeringen in medewerkers, afdelingen, processen, systemen en data voor de Group behouden blijven, zo is de verwachting.

Ook de jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro kostenvoordelen in de interne synergie die Sligro Food Group met de combinatie foodretail – foodservice genereert, blijven een belangrijk uitgangspunt bij de zoektocht. Toenemende blurring, de samenvoeging tussen foodretail en foodservice, is eveneens een argument om beide segmenten te behouden.
 

Omzet klom, winst bleef gelijk

Sligro Food Group behaalde over het eerste halfjaar een omzet van 1.435 miljoen euro. Dit is 5,9% meer ten opzichte van vorig jaar en betekent een autonome omzetgroei van 3,3%. Het bedrijfsresultaat nam met 1 miljoen euro toe tot 35 miljoen euro. De 28 miljoen euro nettowinst over het eerste halfjaar bleef voor de groothandel gelijk aan vorig jaar. De onderneming behaalde vorig jaar een totaalomzet van bijna 2,8 miljard euro met een nettowinst van 73 miljoen euro.

   
Sligro Food Group in Veghel bestaat uit een foodservicedivisie die in Nederland en België actief is met 50 zelfbedieningsgroothandels en 8 bezorgcentra, en een foodretaildivisie met 131 Emté full service supermarkten in Nederland.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN