RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold tevreden met 'solide prestaties'

icon
Food19 januari, 2012

+4,5% in vierde kwartaal

In het belangrijke vierde kwartaal haalde Ahold een totale groepsomzet van 7,29 miljard euro, dat is 4,5% meer dan in dezelfde periode van 2010. Hoewel het een omzettoename betekent van 2,5% ten opzichte van het derde kwartaal, lag het toch onder de analistenverwachtingen van Reuters (7,35 miljard euro).

In de Verenigde Staten deed Ahold het verrassend goed, zeker tegen het licht van de tegenvallende prestaties van concurrent Delhaize aldaar: Ahold USA realiseerde in het vierde kwartaal een omzetgroei van 5,5%, goed voor 4,37 miljard euro (5,89 miljard dollar). De verkoop in winkels die er al langer dan een jaar zijn, steeg 2,9%. De Amerikaanse jaaromzet groeide met 1,4% aan tot 18,03 miljard euro (25,1 miljard dollar).

In Tsjechië en Slovakije daarentegen moest Ahold klappen incasseren. Terwijl de omzet er in het derde kwartaal nog 2,4% steeg, viel die in het laatste kwartaal 3,5% terug tot 413 miljoen euro. Dankzij een sterke eerste jaarhelft klom de totale omzet toch nog met 4,8% naar 1,74 miljard euro.

 

Marktaandeel Nederland onveranderd

Op thuismarkt Nederland klokte de omzet in het vierde kwartaal af op 2,51 miljard euro, goed voor een stijging van 4,3%. De omzet in bestaande winkels steeg er net zoals in de VS met 2,9%. Over heel 2011 heeft Ahold de verkoop in Nederland met 4,2% zien groeien naar 10,51 miljard euro.

 

Daarmee groeit Albert Heijn – en in mindere mate ook zusterketens Etos en Gall&Gall – nog steeds sneller dan de markt, die volgens GfK een groei van 2,6 heeft opgetekend het voorbije jaar. Door een dip in het eerste kwartaal blijft het marktaandeel van Albert Heijn volgens Nielsen echter op 33,5% (net zoals verleden jaar) steken.

 

De totale groepsomzet voor 2011 eindigde met een toename van 2,5% op 30,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou dat een groei van 5,5% geweest zijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Colruyt Group heeft 35% marktaandeel in bio”

    Colruyt Group is naar eigen zeggen de grootste verkoper van biologische producten in België. De retailer ziet de verkoop van bio weer aantrekken, waarbij Vlaanderen een inhaalbeweging maakt.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Aldi Nord wint marktaandeel in alle landen”

    Zowel op de thuismarkt als internationaal heeft Aldi Nord een tweede adem gevonden: de omzet stijgt met dubbele cijfers en de winst breekt records. Toch blijft de discounter weer karig met concrete cijfers.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    Greenweez verschijnt in Belgische winkels Carrefour

    In de winkels en de webshop van Carrefour België verschijnen de biologische producten van e-commercespeler Greenweez in de rekken: dat moet shoppers meer keuze bieden in bio tegen lagere prijzen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN