RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

icon
Mode14 september, 2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Vervuilende mode-industrie

De mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld: de sector gebruikt schadelijke chemicaliën en verslindt water en grondstoffen. Bovendien belandt 50% van de afgedankte kledij in Vlaanderen gewoon op het stort, terwijl katoen perfect gerecycleerd kan worden. Dat moet beter kunnen, vindt Tom Duhoux, die met enkele partners het circulaire jeansmerk HRVST oprichtte. We hebben hem recent toegevoegd aan het al goed gestoffeerde programma van de RetailDetail Day, op donderdag 21 september in Mechelen. 

 

“Er is nog veel innovatiepotentieel in de modesector,” meent Duhoux, die het na enkele jaren als consultant bij Studio Spark tijd vond om zélf een nieuw businessmodel te bouwen. “Je ziet hier en daar wel duurzame initiatieven, maar de meeste grote modebedrijven zijn nog vooral bezig met hun bevoorradingsketen. Ik heb voor jeans gekozen omdat het een herkenbaar en tijdloos product is dat iedereen draagt. Bovendien komen bij de jeansproductie alle problemen van de mode-industrie samen, zowel qua grondstoffen als chemicaliën en arbeidsomstandigheden. Consumenten hebben echt geen idee hoe vervuilend de mode-industrie wel is. De productie van één jeansbroek vergt het waterverbruik van enkele maanden door een gemiddeld Vlaams gezin!”

 

Circulaire jeans

HRVST is de eerste jeans ooit die gemaakt wordt van 50% gerecycleerde denim, wat voorlopig technisch het hoogst haalbare percentage is. Het volledige productieproces vindt plaats in de EU – terwijl andere jeansbroeken vaak 23.000 kilometer afleggen voor ze in de winkelrekken belanden. HRVST weet waar de grondstoffen vandaan komen en kan dus volledig transparant zijn over de herkomst van de jeans. Kopers kunnen rekenen op een onderhouds- en reparatieservice. Bovendien kiest HRVST voor een slim ontwerp zodat de jeans opnieuw volledig gerecycleerd kan worden.

 

Bovenal belooft HRVST een mooi, tijdloos en stijlvol ontwerp. De eerste producten komen in december op de markt via een online voorverkoop. Later zullen ze ook in fysieke winkels beschikbaar zijn, onder andere in het pop-upproject De Nieuwe Natie in de Antwerpse Stadsfeestzaal vanaf februari 2018. “We willen absoluut ook op fysieke locaties aanwezig zijn, zodat mensen de kledingsstukken kunnen komen passen.”

 

Consumenten kunnen zelf meewerken aan dit duurzame project door hun oude jeansbroeken, -jassen, -rokken of -hemden in te leveren. HRVST voorziet inzamelpunten in verschillende steden. Ook op de RetailDetail Day voorzien we zo’n inzamelpunt: breng dus uw oude jeans mee om deel te worden van dit circulaire verhaal.

 

Nog geen ticket? Geen nood, we hebben nog enkele plaatsen voor snelle beslissers. Hier kun je je makkelijk inschrijven.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN