BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

2022, het jaar van de “fusion” in retail

iconAlgemeen3 januari, 2022

Dat de retailsector voor structurele veranderingen staat, valt makkelijk te vergeten, nu corona bij de start van dit nieuwe jaar weer de toon zet. Rabobank gaat verder dan het ‘corona-effect’ en voorspelt vijf kernthema’s voor 2022.

 

Strategische heroverweging

Wat brengt 2022? Als het vanaf nu een beetje meezit – en ‘als’ is hier op zijn plaats – verwacht Rabobank een positief eerste kwartaal, aangezien een jaar geleden nog veel ‘niet-essentiële’ winkels in lockdown moesten. Vanaf het tweede kwartaal kan de retail weer op het normale groeiniveau komen, al zal dat ‘normaal’ nooit meer zijn zoals vroeger.

 

De Nederlandse bank verwacht een aanhoudende druk op de koopkracht door de hoge inflatie, duurder blijvende producten en schaarste. Digitale retail zal bovendien blijven groeien en het aandeel van het fysieke verkoopkanaal zal blijven afnemen. Het maakt allemaal deel uit van de structurele veranderingen binnen de detailhandel, die om “strategische heroverweging” vragen.

 

Rabobank onderscheidt vijf kernthema’s die de structurele veranderingen in retail samenvatten. Ze waren al aanwezig in 2021, maar worden nog prominenter in 2022:

 

1) ‘Fusion’

Wat is retail nog? De grenzen vervagen en volledig nieuwe modellen maken hun opwachting. Zeker tussen digitaal en fysiek, tussen wat ‘echt’ is en wat niet, vallen de grenzen helemaal weg met de opkomst van het ‘metaversum’. In 2021 hoorden we voor het eerst over virtuele kleding, outfits die men alleen digitaal kan dragen op sociale media of in games. Vandaag wagen enkele modereuzen zich al aan “D2A” of “Direct-to-Avatar”, zoals Rabobank het noemt.

 

Verschillende platforms laten toe om zelfs zonder kennis van 3D-software virtuele kleding te maken, dus in 2022 zullen nog meer merken, bedrijven en gebruikers virtuele producten rechtstreeks aan ‘avatars’ – de digitale personae van mensen – verkopen. En dat is interessant, want in het metaversum is er geen gedoe met grondstoftekorten, transportproblemen of thuislevering.

 

Ook andere retailmodellen zoeken de grenzen van retail op: zo groeit tweedehands enorm, terwijl verhuur handelaars wegstuurt van traditionele verkoop. Rabobank haalt het voorbeeld van Bugaboo-kinderwagens aan, waar ouders nu ook een abonnement op kunnen nemen. Het zorgt ervoor dat ouders niet met een te kleine of overbodig geworden kinderwagen blijven zitten, terwijl één buggy voor meerdere gezinnen kan dienen en het bedrijf ‘recurring revenue’ – vaste, herhaalde inkomsten – binnenrijft.

 

2) Verticale integratie

Al jaren breiden merken en retailers hun greep op de waardeketen uit, maar 2022 zal nog veel meer van dat brengen. Net zoals merken hun groothandelaars of franchisevestigingen inlijven, worden merken en toeleveranciers zelf ook retailer. Een frappant voorbeeld is de eerste eigen pop-upwinkel van het scheermerk Boldking, in samenwerking met betaalplatform Adyen. Samen willen ze er de “retailervaring van de toekomst” tot leven brengen. Tegelijk lanceren steeds meer retailers eigen merken, zoals nu ook de Nederlandse elektronicaketen BCC die een beperkt huismerkassortiment gaat voeren.

 

3) Omnichanneltechnologie 

Ook in het omnichanneldenken heeft de coronapandemie een kentering veroorzaakt. Al voordien hadden bedrijven en experten de mond vol van “klantgecentreerd” omgaan met kanalen en het mengen van online met offline, maar nu hebben ze noodgedwongen geleerd hoe dat echt moet. Of zoals het rapport het stelt: “als je online op een makkelijke en veilige manier alles kan kopen wat je wilt, moet je goede redenen hebben om je kostbare tijd, moeite en geld te besteden aan een fysiek bezoek”.

 

Het betekent dat technologie en digitalisering nu werkelijk worden ingezet om meer en betere ’touchpoints’ met de consument te creëren. Precies door online en offline te combineren kunnen retailers een krachtig businessmodel neerzetten en de klant een ervaring bieden waar e-commercespelers niet aan kunnen tippen. Voorbeelden van het afgelopen jaar waren nieuwe experimenten met een bezorgrobot door Spar University op de Erasmus Universiteit in Rotterdam, AI-tools voor advies en QR-codes in fysieke winkels om de link naar online te leggen.

 

4) Samenwerking

Jumbo omarmt flitsbezorger Gorillas: in plaats van zich de kaas van het brood te laten eten, gaat de supermarktketen een strategische samenwerking aan. Ondertussen haalt het bedrijf ook nog eens de banden aan met Hema. Het is precies wat Rabobank van 2022 verwacht: alleen kom je er niet, maar samen kom je verder. 

 

Of de samenwerking nu horizontaal is met sectorgenoten, verticaal met leveranciers of distributeurs, of via platforms gaat, sowieso is er het voordeel dat bedrijven zelfstandig blijven terwijl ze toch strategische doelen kunnen bereiken. En dat zonder de risico’s van andere groeistrategieën, zoals overnames of expansie op eigen krachten.

 

5) Concurrentie

Op alle domeinen neemt de concurrentie toe. Rabobank ziet de traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) zelfs veranderen in een waardewiel: het wordt een flexibel, cirkelvormig netwerk waarin de klant centraal staat. In dat netwerk wordt de klant ook op meerdere manieren door verschillende partijen bereikt, van producenten en platforms tot buitenlandse toetreders en nieuwe spelers van buiten de sector. Uitgeverijen werpen zich bijvoorbeeld steeds meer op als handelaars.

 

Het online-aandeel zal in dat alles nog fors groeien, wat vanzelfsprekend gevolgen heeft voor fysieke winkels en winkelgebieden. Zeker die laatste moeten kleiner, compacter en relevanter worden. En fysieke winkels? Die moeten verder digitaliseren en zich durven onderscheiden.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Dat de retailsector voor structurele veranderingen staat, valt makkelijk te vergeten, nu corona bij de start van dit nieuwe jaar weer de toon zet. Rabobank gaat verder dan het ‘corona-effect’ en voorspelt vijf kernthema’s voor 2022.   Strategische heroverweging Wat brengt 2022? Als het vanaf nu een beetje meezit – en ‘als’ is hier op zijn plaats – verwacht Rabobank een positief eerste kwartaal, aangezien een jaar geleden nog veel ‘niet-essentiële’ winkels in lockdown moesten. Vanaf het tweede kwartaal kan de retail weer op het normale groeiniveau komen, al zal dat ‘normaal’ nooit meer zijn zoals vroeger.   De Nederlandse...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Laagste aantal winkels in 15 jaar tijd voor Vlaanderen en Brussel

    Er waren nog nooit zo weinig winkels in Vlaanderen en Brussel. Op drie jaar tijd zijn bijna 2.400 handelszaken verdwenen. Al betekent dat niet dat de leegstand fors stijgt.

  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Groeivertraging verwacht voor Europese e-commerce

    De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij

    Wat brengt de toekomst echt voor robots? Na de hype, nu ze uit de sciencefictionwereld afdalen en de voetjes op de grond krijgen, worden ze relevanter dan ooit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN