RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Digitaliseringduurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna

icon
Algemeen9 januari, 2023
Burberry Shenzhen

Inflatie, personeelskrapte, verstoorde toeleveringsketens en een alweer opspelende pandemie mogen retailers er niet van weerhouden om te blijven investeren in de toekomst van hun winkels: de crisis creëert ook kansen en groeipotentieel.

Toonaangevende trends

De retailsector staat voor de grootste uitdagingen van de naoorlogse geschiedenis, zegt Ulrich Spaan, directielid van het EHI Retail Institute. Dat is een Duitse onderzoeksinstelling die zich toelegt op relevante retailthema’s in opdracht van internationale retailers en fabrikanten. Spaan identificeert acht actuele thema’s die hoog op de agenda horen te staan bij retailers de komende jaren. Die toonaangevende trends komen ook aan bod op EuroShop, de Europese retailvakbeurs die dit jaar plaatsvindt van 26 februari tot 2 maart in Düsseldorf. We overlopen ze in willekeurige volgorde.

1. Duurzaamheid

Een strategische prioriteit voor retailers – mede onder stimulans van steeds striktere Europese eisen op dit vlak. Klimaatneutraliteit wordt een voorwaarde. Investeren in slimme technologie op het vlak van koeling, verlichting, energiemanagement… is een must. Inspirerende cases? De “Green Farming” supermarkt van de Duitse supermarktketen Rewe, met een circulaire vis- en kruidenkwekerij op het dak. De Antwerpse winkel van Ace & Tate, ingericht met gerecycleerd plastic afval. Of de duurzame vlaggenschipwinkel van sneakermerk Veja in Parijs, ook ingericht met uitsluitend gerecycleerde materialen.

2. Beleving

In een gedigitaliseerde wereld is het belangrijker dan ooit om mensen een zintuiglijke ervaring aan te bieden die hen langer doet blijven en doet terugkomen. Een ‘holistische’ klantreis waarin offline en online naadloos in elkaar opgaan, is het doel. Parfumerieketen Douglas opende recent in Düsseldorf een winkel die een waar schoonheidsinstituut is: een Beauty Suite met wellness, manicure, pedicuren en een koffiebar. Duurzame tassenmerk Freitag in Seoul produceert in de winkel zelf: klanten kunnen er hun aankoop laten personaliseren terwijl ze erop staan te kijken.

3. Connected Retail

Sinds de pandemie is het een vanzelfsprekendheid, maar ‘connected retail’ gaat verder dan het opzetten van een afhaaldienst of het lanceren van een getrouwheidsapp. Belangrijke technologietrends zijn bijvoorbeeld het inzetten van artificiële intelligentie voor een betere personalisering, of het integreren van socialemediakanalen. In Shenzhen opende Burberry de ‘social retail store’ in samenwerking met Tencent: het concept brengt sociale interactie naar de winkelvloer, maar geeft shoppers ook de gelegenheid om hun ervaringen te delen via een mini-programma in de app WeChat. En dat ook discounters de digitale trein niet langer missen blijkt uit de tests van Aldi met kassaloze winkels.

4. Customer Centricity

De klant centraal? Dat is een vanzelfsprekendheid. Retailers zoeken rechtsreeks contact via de smartphone, met het oog op gepersonaliseerde diensten: advies, persoonlijke aanbiedingen, digitale coupons… Maar ze zoeken ook letterlijk – fysiek – de nabijheid van de klant. Twintig jaar geleden trokken grote winkels uit de stad naar de rand, nu zoeken we opnieuw de lokale klant op. Nike Unite is een winkelconcept op maat van lokale gemeenschappen, IKEA Décoration in het centrum van Parijs spreekt nieuwe doelgroepen aan, het Duitse Tegut ontwikkelde de autonome Teo-gemakswinkels voor dun bevolkte landelijke gebieden.

5. Smart Store

In een digitaliserende retailwereld worden fysieke winkels uitgerust met steeds meer technologische innovaties, die onderling op een slimme manier met elkaar communiceren. Elektronische schaplabels bijvoorbeeld dienen niet enkel om de verkoopprijzen in de rayons makkelijker aan te passen: ze worden ook gebruikt door winkelmedewerkers om de voorraden up te daten, bestellingen te plaatsen of – zoals bij Colruyt – om efficiënter de schappen aan te vullen.

6. Third Places

Naast strikt afgebakende plekken als thuis (‘first place’) en het werk (‘second place’) is er een toenemende vraag naar zogenaamde ’third places’ waar mensen elkaar ontmoeten om samen te werken en/of te ontspannen. Winkels en horeca vervullen steeds vaker de rol van derde plek. Dat gaat dus veel verder dan de verkoopfunctie: maak van de winkel een plek waar mensen zich thuis voelen, waar ze graag tijd doorbrengen, niet alleen vanwege de aankoop die ze – eventueel – willen doen. Een uitnodigend interieur, een culinair aanbod en digitale tools dragen, hiertoe bij. De Italiaanse supermarktketen Esselunga ontwikkelde het digitale buurtwinkelconcept LaEsse Corso dat niet enkel on-the-go voeding verkoopt, maar ook lockers heeft voor het afhalen van bestellingen, zuilen met digitale diensten en een restaurant/koffiebar. 

7. Energiemanagement

Deze ligt voor de hand in tijden van uit de hand lopende energieprijzen en strengere duurzaamheidsvereisten. Een precieze aansturing en bewaking van het energieverbruik wordt een kritische succesfactor van iedere retailer. De opkomst van op kunstmatige intelligentie gebaseerde analyse- en prognosetools stelt retailers in staat om hun verlichting, koeling en klimaatbeheersing efficiënt en tegelijkertijd klantgericht in te zetten.

8. De vitale binnenstad

Retailers leveren, tot slot, een essentiële bijdrage aan een levendige en aantrekkelijke binnenstad. Een belangrijke maatschappelijke opdracht die – opnieuw – veel verder gaat dan het louter verkopen. In het Future Urban Lab op de vakbeurs EuroShop krijgen bezoekers de gelegenheid om zelf hun visie voor de Stad van de Toekomst te realiseren.

EuroShop vindt plaats van 26 februari tot en met 2 maart in Düsseldorf. Tickets reserveren kan op de website http://www.euroshop-tradefair.com.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Inflatie, personeelskrapte, verstoorde toeleveringsketens en een alweer opspelende pandemie mogen retailers er niet van weerhouden om te blijven investeren in de toekomst van hun winkels: de crisis creëert ook kansen en groeipotentieel.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN