RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

icon
Algemeen26 mei, 2023
Shutterstock.com

Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

Niet laten escaleren

De ene vorm van agressie is de andere niet. Wanneer een klant gefrustreerd is omdat er iets is misgelopen met een aankoop of bestelling, vertoont die soms “frustratie-agressie”. Daar ga je als winkelmedewerker op een andere manier mee om dan met “instrumentele agressie”, waarbij de klant berekend agressie gaat gebruiken om een doel te bereiken. Iemand denkt sneller geholpen te worden door zich boos te maken, bijvoorbeeld. Er zijn ook klanten die agressie vertonen vanuit een psychologisch probleem of vanuit middelengebruik. 

“In onze opleidingen leren we winkelmedewerkers hoe ze die verschillende soorten agressie kunnen herkennen, en hoe ze er best mee omgaan”, zegt preventieadviseur Isabelle Van der Planken van Securex. “Winkelmedewerkers hebben vandaag het gevoel dat er meer agressie is, maar ook dat die agressie persoonlijker wordt, naar de medewerkers zelf. Wat moeilijk is om op te reageren. Rustig blijven is alleszins de boodschap: als je meegaat in agressie, zal ze escaleren. Als je rustig blijft, gaat het de-escaleren.”

Het belang van procedures

Securex geeft niet enkel opleiding aan winkelmedewerkers, maar adviseert ook werkgevers rond hun beleid. Om mensen gemotiveerd en gedreven te houden, is het immers belangrijk om er op een goede manier mee om te gaan als er problemen zijn met agressie. “Zorg ervoor dat je procedures hebt wanneer iemand te maken krijgt met agressie, zodat medewerkers weten wat te doen, wie er bij te roepen, wat achteraf te doen. Een goede opvang is belangrijk, omdat agressie altijd impact heeft.

Medewerkers die zich goed en begrepen voelen op het werk zijn productiever en voelen zich gemotiveerd, het absenteïsme daalt. Retailers moeten weten dat ze elke euro die ze investeren in het ondersteunen van wellbeing er ook weer uithalen.

HR in de digitale versnelling

Op het RetailDetail HR & People Congress, dat plaatsvindt op 15 juni in Antwerpen, komt Isabelle Van der Planken van Securex meer vertellen over omgaan met agressie in retail. Ook op het podium die dag: sprekers van Aldi, Arvesta, Carrefour, Holland & Barrett en ZEB, onder andere.

Het thema kon niet actueler zijn. Hoe verloopt de war for talent in de retailsector? Hoe begeleiden retailers hun medewerkers in de digitale versnelling? Hoe houden retailers de werknemersbetrokkenheid hoog in turbulente tijden? Dit RetailDetail-congres brengt inspirerende cases uit de praktijk. Niet te missen dus!

Klik hier voor meer info en tickets
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN