RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Alibaba
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba slikt forse winstdaling

icon
Algemeen14 mei, 2024
Alibaba

Ook Alibaba ondervindt toenemende concurrentie van Chinese rivalen als JD.com, Temu en Shein. De winst van de e-commercereus staat onder druk, als gevolg van investeringen in lagere prijzen en kortere bezorgtijden.

Hoge investeringen

Van januari tot maart steeg de omzet van Alibaba met 7%, over het volledige boekjaar was er een omzetgroei met 8%. De al bij al bescheiden omzetgroei contrasteert met een 86% lagere nettowinst in het vierde kwartaal. Op de Chinese thuismarkt blijft de groei beperkt: Taobao en Tmall groeiden op jaarbasis met 4%, terwijl het volume aan bestellingen met dubbele cijfers steeg. De internationale e-commerceactiviteiten groeiden met 45%, maar het verlies verdubbelde wel.

Dat is onder andere het gevolg van investeringen in cloud-infrastructuur, in prijsverlagingen en in sneller bezorgen. AliExpress bijvoorbeeld levert nu 70% van de orders binnen de vijf dagen, dankzij een verbeterde synergie met de logistieke divisie Cainiao. Die investeringen zijn noodzakelijk om de competitief te blijven tegenover andere snel groeiende Chinese e-commercespelers zoals JD.com, Temu en Shein.

Alibaba heeft een moeilijk overgangsjaar achter de rug, met een ingrijpende herstructurering waarbij de groep zichzelf in zes aparte ‘business groups’ opdeelde. Volgens CEO Eddie Wu wijst de omzetgroei erop dat de vernieuwde strategie vruchten begint af te werpen. Hij verwacht vooral veel van nieuwe diensten en producten die op AI zijn gebaseerd.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Shein mikt op recordwinst ondanks tegenwind

    Shein verwacht in 2025 een recordwinst van 2 miljard dollar (1,73 miljard euro) te boeken. Prijsverhogingen en kostenbesparingen compenseren de invoerheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Visa op de RetailDetail Night: “Niet de consument maar zijn AI-agent is straks je klant”

    Maak je klaar voor de volgende grote omwenteling, want binnenkort is je klant niet langer de consument, maar zijn AI-agent. Volgens Eric Spapens, hoofd Business Development bij Visa België en Luxemburg, is de vierde grote retailrevolutie op til.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Marktaandeel bol groeit ondanks rivaliteit met Amazon

    In de concurrentiestrijd met Amazon is er geen ruimte voor arrogantie, zegt topman Frans Muller van Ahold Delhaize, eigenaar van webwinkel bol. De online marktleider in de Benelux is sterk lokaal verankerd maar moet alert blijven. Sterke omzetgroei Zowel in België als in Nederland plant Amazon de komende jaren miljarden...

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN