RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba verkoopt minder spulletjes, gaat voor food

icon
Algemeen4 augustus, 2022

Door de coronaperikelen in China bleef de omzet van Alibaba vorig kwartaal vlak. Het is de eerste keer ooit dat de e-commercereus niet groeit, maar toch is dat een pak beter dan verwacht.

Gelukkig zijn er supermarkten

Alibaba haalde vorig kwartaal bijna exact evenveel omzet als een jaar geleden: 205 miljard yuan of net geen 30 miljard euro. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf dat er geen groei is. Toch overtreft het cijfer alle verwachtingen, aangezien China dit voorjaar nog steeds in de ban was van het coronavirus. Niet alleen werd daardoor minder geshopt, ook fabrieken sloten opnieuw en er waren bevoorradingsproblemen.

De verkoop van non-food kreeg een flinke knauw: op online marktplaatsen Taobao en Tmall – de voornaamste webshops van de groep – daalde de omzet van fysieke goederen met 10%. Wel kon Alibaba dat grotendeels goedmaken met stijgende foodverkopen: online supermarkt Taocaicai, die consumenten toelaat boodschappen de volgende dag in een buurtpunt kunnen afhalen, groeide met meer dan 200% in het kwartaal.

Ook de supermarkten van de groep haalden records online: bij de fysieke keten Freshippo gebeurden toch al 68% van de verkopen online. Alibaba wil daarom nog meer inzetten op het leveren van voeding en dagelijkse boodschappen. “In de toekomst richten we ons op het vergroten van ons aandeel in de verschillende soorten consumentenuitgaven”, aldus CEO Daniel Zhang. In het hele retailsegment daalde de omzet zo uiteindelijk ‘maar’ met 1%.

Blij met halvering winst

De nettowinst halveerde daarentegen nogmaals, terwijl die eind 2021 al was gedecimeerd. Het nettoresultaat klokte af op 22,7 miljard yuan of 3,4 miljard euro. Toch hadden analisten op een nog lager winstcijfer gerekend. Alibaba meldt trots dat de meeste van zijn e-commerceplatformen, dankzij strikte kostencontrole en lagere investeringen, minder verlieslatend zijn geworden.

Voor de rest van het jaar rekent Alibaba op herstel, nu de corona-opflakkering achter de rug lijkt. Naarmate de logistiek normaliseerde, begonnen ook de verkopen zich eind mei te herstellen. “Na een relatief trage april en mei, zagen we in juni tekenen van herstel in al onze activiteiten”, zegt Zhang. Het bedrijf wil dit jaar verder zijn positie versterken op de beurs van Hongkong, zeker nu een schrapping van de New Yorkse beurs dreigt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • bedrijfsresultaten

Door de coronaperikelen in China, bleef de omzet van Alibaba vorig kwartaal vlak. Het is de eerste keer ooit dan de e-commercereus niet groeit, maar toch is dat een pak beter dan verwacht.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Door enkele kleine aanpassingen kunnen Nederlanders dagelijks meer dan 50% aan water besparen

    Finish wil mensen bewust maken van hun waterverbruik en hen aanmoedigen hun watervoetafdruk te verkleinen door enkele kleine aanpassingen. Dagelijks verbruiken we liters water zonder erbij stil te staan, maar stel je eens een leven zonder water voor! Waterschaarste is een wereldwijd probleem dat 2 op de 3 mensen treft.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN