RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
  • Personen Andy Jassy
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon zet zich schrap voor crisis

icon
Algemeen28 oktober, 2022

Amazon ziet de eindejaarsperiode somber in. Voor veel consumenten is de huidige economische situatie “onbekend terrein”, dus koestert de e-commercereus lage verwachtingen. Ook vorig kwartaal stelde teleur.

Periode van vertraging

Het is tijd om je klaar te maken voor de storm, tipte Amazon-oprichter Jeff Bezos eerder deze maand al op Twitter. Precies dat doet nu ook CEO Andy Jassy, door lager dan verwachte prognoses voor het belangrijke eindejaarskwartaal uit te spreken. Amazon verwacht in het vierde kwartaal een omzet tussen de 140 en 148 miljard dollar, maar dat is liefst 15 miljard dollar minder dan analisten voorspelden. Ook over het bedrijfsresultaat is Jassy heel voorzichtig: dat zal ergens tussen de nul en 4 miljard dollar eindigen.

Veel consumenten bevinden zich op “onbekend terrein”, meent CFO Brian Olsavsky, verwijzend naar de pijlsnel stijgende inflatie en energieprijzen. Heel wat mensen herzien hun koopkracht, net als Amazon dat trouwens zelf doet. Het bedrijf tracht de magazijn- en logistieke kosten te verlagen, pauzeert nieuwe aanwervingen en zet innovatieprojecten stop. Zo trok Amazon recent de stekker uit Scout, een bezorgrobot die het bedrijf aan het ontwikkelen is. “We bereiden ons voor op wat een periode van langzamere groei zou kunnen zijn”, zegt Olsavsky aan de Financial Times.

Laatste shop-opflakkering

In het voorbije derde kwartaal steeg de omzet met 15% tot 127,1 miljard dollar, ook al iets zwakker dan de verwachtingen. De nettowinst zakte naar 2,9 miljard dollar. Het e-commercedepartement kende weer groei (+7%) na twee kwartalen van daling en was goed voor 53,49 miljard dollar, maar Amazon waarschuwt dat consumenten vanaf nu mogelijk besparen. De bedrijfsklanten van Amazon, die er cloudservices afnemen, deden dat al: klanten probeerden hun kosten te verlagen.

Al zijn er ook domeinen waarop mensen niet beknibbelen: op de lanceringsdag bekeken 25 miljoen mensen Rings Of Power, de Lord of the Rings spin-off die Amazon Prime Video 1 miljard dollar heeft gekost om te maken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Amazon ziet de eindejaarsperiode somber in. Voor veel consumenten is de huidige economische situatie “onbekend terrein”, dus koestert de e-commercereus lage verwachtingen. Ook vorig kwartaal stelde teleur.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN