RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

icon
Algemeen2 juni, 2023
Shutterstock.com

Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag. Tenzij er een beloning aan vasthangt…

Onlineshopper is gewoontedier

Dat Belgen e-commerce omarmen, daar mag geen enkele twijfel meer over bestaan: negen op de tien landgenoten kochten het afgelopen jaar minstens een keer iets online. Opvallender is dat ze dat telkens bij dezelfde webshops doen: 40% heeft een drietal vaste webwinkels waar ze bestellen, één op de drie koopt zelfs altijd bij dezelfde webshop. Dat blijkt uit een Ipsos-onderzoek voor Comeos.

De helft van de mensen koopt bijgevolg meestal via een platform waar ze van alles kunnen kopen, zoals Bol.com of Amazon. Aangezien Belgen ook op zoek zijn naar scherpe prijzen, gratis verzending, een breed aanbod en vlot vergelijkbare prijzen, passen marktplaatsen goed bij hun wensen.

Als gewoontedieren zoeken we bovendien niet ver: gevraagd naar hun laatste aankoop geeft 50% aan geen andere website overwogen te hebben dan diegene waar ze hebben gekocht. 79% geeft ook aan al eerder op die website te hebben gekocht. Eens tevreden met een bepaalde webshop wordt er nog maar weinig vergeleken met andere.

Account is te intiem

Het is dan des te opmerkelijk dat een kwart van de Belgen wel nog altijd naar een fysieke winkel gaat om de zoektocht te starten voor minder vaak gekochte producten. Iets minder dan een kwart begint zijn zoektocht via een zoekpagina als Google of Bing. Een op de zes zoekt meteen via een platform, 11% begint bij de webshop van een retailer.

Een groot deel van de grote loyaliteit heeft te maken met het al dan niet hebben van een account op die webshops, analyseert Comeos. Zo geeft een derde van de consumenten aan hun aankoop af te breken wanneer ze verplicht worden om een account aan te maken. 71% verwacht zelfs beloond te worden voor het aanmaken van een account in de vorm van korting of spaarpunten.

Als leveringsoptie kiest 61% nog steeds voor thuisbezorging, slechts 12% van de 2000 bevraagde Belgen koos bij hun recentste aankoop voor een afhaalpunt. Meer dan de helft (58%) betaalde daarbij met Bancontact, al gebruiken ondertussen evenveel consumenten PayPal als kredietkaarten (39%).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische winkelcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    okt
    Category Management Congress
  • 23
    nov
    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon
    Mode5 september, 2023
    Shoeby is zoveelste Nederlandse retailer die dreigt om te vallen
  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk
  • icon
    Mode14 september, 2023
    Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers
  • icon
    Food22 september, 2023
    Match en Smatch stoppen: Colruyt koopt 57 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN