RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Black Friday
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Black Friday overtreft verwachtingen: hele week omzetboost

icon
Algemeen29 november, 2022

Black Friday was een onverhoopt succes, al verliest de dag zelf als relevantie als aparte koopjesdag. Tijdens de zogezegde Black Week verkochten Belgische retailers echter vrijwel elke dag ruim de helft meer dan een jaar geleden.

67% meer omzet in België

Er heerste heel wat onzekerheid over Black Friday dit jaar: zouden consumenten zich in deze tijden van hoge inflatie wel op het shoppen storten? En zouden retailers met stevige kortingen uitpakken of hun kostbare voorraden liever aan “de volle pot” verkopen?

De angsten waren onterecht, meent betaalspecialist Klarna: op vrijdag 25 november, Black Friday zelf dus, steeg de omzet bij Belgische retailers met 67% ten opzichte van vorig jaar. Het Brusselse winkelcentrum Docks haalde daags nadien, op zaterdag 26 november, zelfs een nieuw bezoekersrecord met ruim 45.000 bezoekers, 15% meer dan tijdens de gebruikelijke pieken op zaterdagen in december of januari.

Week lang koopjesfeest

Online zagen Belgische webshops hun omzet met slechts 0,87% stijgen, amper meer dus dan vorig jaar, nuanceert betaalprovider Mollie nochtans. Belgen zouden voorzichtiger zijn geweest dan de rest van de wereld, waar de verkopen met 14,5% stegen. Het waren vooral Belgische millennials die op koopjesjacht gingen: ze maakten liefst 54% van het verkoopvolume uit. Gen X (hier gedefinieerd als het segment tussen 41 en 56 jaar oud) volgde op afstand met 25% van de aankopen.

Waar iedereen het wel over eens is: Black Friday is geen koopjesdag meer, maar geeft aanleiding tot een hele koopjesweek. De ene noemt het Black Week, de andere Cyber Week, maar zeker is wel dat de omzet in de periode fors is gegroeid. Belgische retailers zagen hun omzetvolumes online volgens Mollie met 10,47% stijgen, Klarna heeft het zowel online als in-store over 67% meer omzet. Vooral zaterdag verdubbelde het verkoopvolume ruimschoots (+131%), maar ook Cyber Monday moet niet onderdoen. De hekkensluiter van de week liet een stijging noteren van 73%.

Al snel spijt van aankopen

Consumenten profiteerden dit jaar van de Black Friday-koopjes om al vroeg kerstinkopen te doen en zo de kosten te spreiden. Shoppers besteedden daardoor meer dan verwacht, wat ook een interessante indicator is voor de aankomende feestdagen. “Hoewel we misschien iets optimistischer kunnen zijn dan eerst, is het duidelijk dat sommige sectoren het moeilijk zullen krijgen”, zegt Ken Serdons, de CCO van Mollie.

De voorzichtigheid blijkt nog uit het feit dat achteraf betalen in de lift zit, terwijl ook het aantal retours mee groeide dit jaar. Mensen kregen al snel spijt van hun aankopen: wereldwijd waren er in het afgelopen Black Friday-weekend 60% meer retourzendingen dan een jaar geleden. Vooral Duitsers retourneerden gretig: liefst 88% meer dan in 2021.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • Black Friday

Black Friday was een onverhoopt succes. Het was dit jaar ook geen koopjesdag meer, maar een hele koopjesweek. Belgische retailers verkochten vrijwel elke dag ruim de helft meer.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN