RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen duurzaamheidMasterclass
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“CARE is de winnende strategie in turbulente tijden”

icon
Algemeen13 maart, 2023

Welke bedrijven deden het zelfs tijdens de coronacrisis goed? Zij die zorgzaam en duurzaam zijn. Het is dé gemene deler die Isabel Verstraete ontdekte tijdens haar onderzoek. Nu leert ze iedereen het succesrecept toepassen. Op 21 maart ook exclusief in een Masterclass bij RetailDetail.

Impact in een tijdperk van crisis

“Wat maakte dat sommige bedrijven zich tijdens corona heel snel konden omturnen? Of zelfs gewoon succesvol bleven? Uit mijn research bleek dat het bedrijven en merken waren die CARE-principes hoog in het vaandel dragen”, vertelt Isabel Verstraete.

Na een carrière in marketing en communicatie, kwam ze toch het inzicht dat een sterk merk van binnenuit komt. “Vroeger maakte je een merk voor de buitenwereld, nu is dat volgens mij ‘not done’. Eerst moeten je eigen mensen echte ‘brand ambassadors’ zijn. Voor een sterk merk heb je vandaag alle stakeholders nodig.” Bedrijven moeten dus eerst zorgen dat ze hun waarden intern toepassen.

Zorg dragen, daar zit inderdaad de sleutel. We bevinden ons in een decennium van transformatie, waarin we van de ene crisis in de andere rollen. “We evolueren naar een ander tijdperk, en dat gaat gepaard met grote schokken”, aldus Verstraete. Wat in die onzekere tijd dan de winnende strategie is? CARE, een letterwoord dat staat voor collaboration, agility, reliability en empathy.

Ben je deel van het probleem of van de oplossing?

Het ene bedrijf focust meer op de zorg voor mensen, het andere eerder op de planeet, maar het belangrijkste is dat iedereen het kan toepassen. “In totaal zijn er zelfs 16 domeinen, dus iedereen kan het echt op zijn manier invullen en ermee aan de slag gaan. Zelfs binnen elke functie, ongeacht waar je je in een organisatie bevindt of in welke sector.”

Je hoeft bijvoorbeeld heus Patagonia niet te zijn om “caring” te kunnen zijn. Verstraete: “Eén van mijn mooiste trajecten was bij Zeeman. Die retailer loopt al voorop in zijn sociaal en duurzaamheidsbeleid, maar heeft de CARE-principes echt omarmd om in de toekomst nog zorgzamer en duurzamer te worden. Als zelfs Zeeman, een bedrijf met flinterdunne marges, het kan, dan kan toch iedereen het!”

Als Verstraete Patagonia al aanhaalt in haar lessen aan de Vlerick Bussiness School, aan de Nyenrode Business Universiteit, TU Delft of de Vrije Universiteit Amsterdam is het vooral om aan te tonen hoe transformatie stapje voor stapje gebeurt en geen plotse ommezwaai hoeft te zijn. “Je moet het alleen op een bepaald moment op de agenda durven zetten en kiezen: blijf ik onderdeel van het probleem of word ik onderdeel van de oplossing?”

Wie wordt de volgende gamechanger?

Ook in de retail is de shift begonnen. Als je bij De Bijenkorf als leverancier bijvoorbeeld niet met duurzaamheid bezig bent, ga je eruit. Net vanuit retail worden heel veel producenten gepusht om te verduurzamen, omdat consumenten er steeds meer om vragen. Zeker de jongeren van Gen Z en Alpha straks. “Mensen zoeken impact: wat kan ik doen? Hoe kan ook ik meewerken aan de oplossing?”

Voor bedrijven hoeft het niet altijd duur te zijn, niet duurder dan wat ze nu al doen. Spelers als Zeeman bewijzen bovendien dat prijs en duurzaamheid gerust kunnen samengaan. “Plus, duurzaamheid wordt ook wet. Europa krijgt met de Green Deal zowat de meest verregaande regelgevingen.” Verstraete inspireerde ook al grote buitenlandse retailers als het Duitse Zalando en het Franse Sephora met haar strategische CARE-principes: “Ik ben dus benieuwd welke Belgische gamechangers zich in retail zullen aanmelden.”

Heb jij ook het gevoel dat je meer impact wil hebben met je job? Dat kan, zegt Isabel Verstraete stellig. “Iedereen kan in zijn job iets doen, iets betekenen! Schrijf je dan zeker in voor de Masterclass op 21 maart.”

Klik hier voor meer informatie en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Welke bedrijven deden het tijdens de coronacrisis goed? Zij die zorgzaam en duurzaam zijn. Isabel Verstraete toont hoe dat kan in een Masterclass bij RetailDetail.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Stakingen op til in de hele retailsector?

    Er moet een einde komen aan de trend naar franchisering in de retail, vinden de vakbonden. Ze eisen gelijk loon voor gelijk werk en plannen een actiedag op 17 april, bij de start van het sectoraal overleg. Het dreigen moeilijke onderhandelingen te worden.

  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Innovatieve LED wall kleurt winkelcentrum

    Waasland Shopping pakt uit met een van de grootste en meest innovatieve MicroLED walls van de Benelux. ‘The Wall’ is ruim 16 vierkante meter groot, telt meer dan 10 miljoen pixels en biedt dankzij de uitzonderlijke beeldkwaliteit een onvergetelijke ervaring aan de shoppers.

  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN