RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Shopopop
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Crowdshipping, de duurzame last-mile oplossing van Shopopop

icon
Algemeen22 januari, 2024

(Publireportage) Alle retailers worstelen met de rentabiliteit van de laatste mijl in e-commerce. Crowdshipping, waarbij particulieren de bestellingen bij elkaar bezorgen, is een duurbare en schaalbare oplossing, bewijst Shopopop.

Flexibel en schaalbaar

“Een andere kijk op bezorgen”, zo benoemt Sacha Buyck, country manager Benelux, de kracht van het crowdshipping-model van Shopopop, waarbij particulieren de online bestellingen voor elkaar ophalen en bezorgen tegen een kleine vergoeding. “Voor retailers is dit een baanbrekend concept. Net als bijvoorbeeld Zalando of Amazon is ook Shopopop een platform. We faciliteren thuisleveringen op basis van de mensen en middelen die voorhanden zijn.”

Shopopop ging in 2015 van start in Frankrijk en in 2020 in België. Vandaag draait het bedrijf break-even en is het startup-stadium allang voorbij: bij onze zuiderburen staat Shopopop al in voor 40% van de e-commerce leveringen voor marktleider E.Leclerc. “Die retailer gaat resoluut voor een gedecentraliseerd model: de boodschappen worden klaargezet in de winkels of in lokale hubs. Dat is flexibel en schaalbaar. Als er geen bestellingen zijn, dan zijn er ook geen kosten.”

Efficiënt en duurzaam

Flexibiliteit is inderdaad een belangrijke troef van crowdshipping. Veel klanten willen op hetzelfde moment beleverd worden, tussen 16 en 18u bijvoorbeeld. Zo ontstaat er algauw een saturatie van tijdssloten op piekmomenten. Retailers krijgen dat moeilijk georganiseerd, tenzij ze investeren in kostbare overcapaciteit. Crowdshipping is dan een efficiënte oplossing. Verdrievoudigt het aantal bestellingen tijdens de feestdagen? Dat hoeft geen probleem te zijn: bij Shopopop zit er geen echte limiet op, het bedrijf kan vlot meer bezorgers inzetten via de app.

Die particuliere bezorgers kunnen in de Shopopop-app ingeven welke routes ze nemen op welke tijdstippen. Wanneer rijden ze van en naar het werk, de school, de supermarkt? Het algoritme berekent dan de optimale routes voor elke bestelling en spreekt de bezorgers aan die amper omweg hoeven te maken. Wie de boodschappen doet bij bijvoorbeeld Colruyt of Carrefour en meteen ook de bestelling van een buur meebrengt, spaart alweer een autorit uit. Dat is duurzamer.

Sociaal aspect

Het profiel van de particuliere Shopopop-bezorger? Dat is zeer gevarieerd: van studenten tot gepensioneerden. Shopopop is dan ook een mooi voorbeeld van de deeleconomie. Bijverdienen is voor veel bezorgers niet de belangrijkste motivator: het sociale aspect is vaak veel belangrijker, zegt Sacha Buyck.

“Er is veel eenzaamheid in de samenleving, er zijn veel alleenstaanden. Zij waarderen een ontmoeting en een praatje met een bezorger die meer tijd heeft dan de klassieke e-commercekoerier die onder zware tijdsdruk opereert.” Klanten beoordelen bezorgers in de app, bezorgers beoordelen de samenwerking met retailers. De algemene tevredenheid is hoog.

Partnerships met grote retailers

Kandidaten werven doet Shopopop via sociale media. Momenteel heeft de app al duizenden downloads in België. De dienst is het sterkst vertegenwoordigd in de regio Brussel, in Wallonië tussen Charleroi en Namen, en in Antwerpen. Hier werkt Shopopop al nauw samen met onder andere Cora, Carrefour en Colruyt.

Voor Carrefour realiseert het bedrijf de snelle leveringen vanuit franchisewinkels. “Ons model matcht goed met franchise: het is immers heel flexibel, persoonlijk en lokaal, waardoor het lokale aanbod van de franchisenemer ook bezorgd kan worden.” Ook voor Collect&Go, de boodschappendienst van Colruyt Group, bezorgt Shopopop een deel van de boodschappen.       

Naast supermarkten bezorgen de particuliere bezorgers onder andere ook voor bloemisten. In Nederland is er een samenwerking met Rituals, in Frankrijk zijn er tests met onder andere Decathlon en Leroy Merlin. Er is nog enorm veel onontgonnen terrein.

De drie troeven van crowdshipping

-Snelheid: bezorgen kan al binnen de drie uur

-Schaalbaarheid: snel schakelen op piekmomenten of bij regionale expansie

-Kostefficiëntie: geen vaste kosten of grote investeringen

Meer weten over de crowdshipping-oplossingen van Shopopop? Sacha Buyck spreekt op 5 maart op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, in Antwerpen. Tickets bestellen kan via deze link.

Partner wordt van Shopopop? Neem dan contact via dit formulier. 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commercepakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN