BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Bijenkorf ziet omzet met 15% groeien

iconAlgemeen5 september, 2019

De Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf zag zijn omzet in de eerste helft van het jaar stijgen met 15%. Het geheim? “Onderscheidend vermogen”, zegt topman Giovanni Colauto.

 

Onlineverkoop +19%

Van een opvallende tegenstelling gesproken: eind augustus raakte bekend dat de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay, de opvolger van het ter ziele gegane V&D, het na nog geen twee jaar voor bekeken houdt in Nederland. Eind december gaat in alle vijftien vestigingen het licht uit.Nog geen week later publiceert die andere warenhuisketen, De Bijenkorf, zijn prima halfjaarresultaten.

 

De Bijenkorf kreeg de voorbije zes maanden 6% meer bezoekers over de vloer. Die kwamen niet enkel kijken, zo blijkt: “In het eerste half jaar ging de omzet met 15% omhoog”, zegt Colauto in De Telegraaf. “Online stegen de verkopen met 19% en in de winkels met 13%. Als je in ogenschouw neemt dat het moeizaam gaat in de retail, kun je zeggen dat we een prima prestatie hebben neergezet.” Ook de winst is gestegen, maar meer details geeft de CEO niet.

 

Gevraagd naar een verklaring voor dat succes, twijfelt Colauto niet: “Het is een samenspel van zaken. We hebben veel winkels verbouwd en op die afdelingen zie je een omzetgroei. Maar het is ook een combinatie van goede marketing, het verkopen van de juiste merken die niet overal te krijgen zijn, het leveren van prima service en het hebben van een goede website.” Je moet de juiste keuzes maken, vervolgt de CEO: “Dan kun je in alle segmenten goed geld verdienen, ook in het middensegment. Daarvoor is een onderscheidende collectie nodig. En die verkopen we in panden die bijzonder zijn. Ook dat is belangrijk.”

 

“Tijdig de bakens verzet”

Minstens even belangrijk is het feit dat De Bijenkorf tijdig de bakens heeft weten te verzetten in reactie op de komst van specialisten (als H&M of MediaMarkt) en webshops (als Zalando en Amazon), zo zeggen retailspecialisten in de Nederlandse zakenkrant FD: “De altijd al wat luxere keten is zich gaan richten op het echte topsegment. In Bijenkorftaal heet het dat het warenhuis zijn klanten een ‘premium experience’ biedt. Dat betekent meer dure merken en minder filialen, want in steden als Groningen en Enschede wonen en komen niet genoeg kapitaalkrachtige consumenten om een Bijenkorf draaiende te houden.”

 

“Het luxesegment is maar beperkt van omvang, het is daarom niet voor alle warenhuizen te doen om daar heen te trekken”, zegt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. “Het is belangrijk op tijd te kunnen inkrimpen en e-commerce te omarmen. Wie het eerst heeft geschakeld, redt het.” De Bijenkorf telt momenteel zeven warenhuizen in Nederland en is online actief in eigen land, België en Duitsland. De Belgische webwinkel bestaat al sinds 2015 en behoort er volgens Giovanni Colauto “tot de vijf grootste modewebshops”. De Duitse webshop is gloednieuw.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf zag zijn omzet in de eerste helft van het jaar stijgen met 15%. Het geheim? “Onderscheidend vermogen”, zegt topman Giovanni Colauto.   Onlineverkoop +19% Van een opvallende tegenstelling gesproken: eind augustus raakte bekend dat de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay, de opvolger van het ter ziele gegane V&D, het na nog geen twee jaar voor bekeken houdt in Nederland. Eind december gaat in alle vijftien vestigingen het licht uit.Nog geen week later publiceert die andere warenhuisketen, De Bijenkorf, zijn prima halfjaarresultaten.   De Bijenkorf kreeg de voorbije zes maanden 6% meer bezoekers over de vloer. Die...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart

    Walmart begint met dronebezorging in liefst zes verschillende Amerikaanse staten: het is de bedoeling dat nog dit jaar vier miljoen huishoudens hun pakketjes uit de lucht zien vallen.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten

    Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Blokker-familie verlaat Belgische winkelstraten

    De familie Blokker trekt zich terug uit de Belgische commerciële vastgoedwereld. Al voor 50 miljoen euro aan winkelpanden werd verkocht, nog zo’n 20 miljoen euro aan vastgoed staat te koop. Maar wie kocht al die panden?

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be