RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De omni-opti-fygi-next-gen retail buyers are taking over” (Jef Van Herck, Harmony)

icon
Algemeen9 maart, 2023
Jef Van Herck, Harmony

Retailers moeten niet enkel hun organisatie en hun assortiment, maar ook hun dienstenaanbod ontwikkelen op maat van jongere generaties, die een totaal andere klantbeleving verwachten: flexibiliteit primeert meer dan ooit.

Specifieke noden

Wat vindt de nieuwe generatie retailconsument belangrijk? Wat zijn hun behoeften en wensen? “Een ding is zeker: een gezonde work-life balans is ongelooflijk belangrijk voor deze generatie.”

Aan het woord is Jef Van Herck, commercieel directeur van Harmony (dé specialist in het verzekeren van consumentenelektronica), die via consumentenpanels en bevragingen de vinger aan de pols houdt van de retailgeneratie van 18 tot 35 jaar. “Deze klanten zijn opgegroeid met online, ze hebben nooit anders gekend. Ze leven geconnecteerd met digitale toestellen vanaf het begin. Ze verwachten nog meer dat diensten voldoen aan hun specifieke noden. En die zijn totaal anders dan die van oudere generaties.”

Het kleine scherm

Voor deze generatie zijn iPads helemaal not done, bijvoorbeeld: niet relevant. Wel de smartphone, en daarnaast een goeie computer voor het zware werk. “Zij zijn opgegroeid met kleine schermen. Ze verwachten dat de markt zich ook aanpast aan die kleine schermen, met korte formats, video… Ze focussen zich minder lang. Ze swipen..

Hoe kijkt deze komende Retail generatie naar schadeafhandeling wanneer hun toestel defect raakt? Wat is voor hen ontzorging? De bevindingen uit de enquêtes zijn vaak verbazingwekkend: “Sommige jonge consumenten vinden het niet erg om hun smartphone een weekje kwijt te zijn voor een herstelling. Ik kan me niet inbeelden dat ik mijn smartphone een week zou moeten missen. Maar flexibiliteit primeert: als ze op vakantie gaan, hebben ze die smartphone wél nodig. Ze willen zelf kunnen beslissen welke diensten ze op welk moment gebruiken.”

Van gamers voor gamers

Retailers proberen hun retailorganisatie wel klaar te maken voor die volgende generatie kopers, maar ze vergeten vaak om ook hun diensten aan te passen. Harmony ontwikkelt daarom verzekeringsoplossingen in co-creatie met de retailer. “Wij zijn een retailorganisatie, onze partners zijn retailers, ikzelf kom uit de retail. We doen aan e-coaching, A/B-testen, we delen expertise, we hebben Sales Coaches op de baan…”

Een mooie case is die van partner Game Mania: die keten heeft geen verkopers, maar wel gamers in zijn winkels staan. “Dat is hun sterkte. Daarom zijn we met die gamers gaan praten en hebben we een concept gecreëerd van gamers voor gamers, met oplossingen voor wie zijn console niet lang kan missen, bijvoorbeeld. Het is enorm succesvol. De gamer in de winkel hoeft dat niet eens te ‘verkopen’. Zo helpen we retailers hun diensten relevant maken voor hun doelgroep.”

Eindklant centraal

Harmony, een van oorsprong Rotterdams bedrijf, heeft in Nederland onder andere Amac, BCC, Phone House en Online mobiel.nl onder zijn klanten. In België ontwikkelt de verzekeraar sinds 2019 diensten op maat voor Game Mania, enkele Telenet Centers, de Connect+ groep… “Nu willen we hier steviger voet aan de grond zetten. We zijn overigens geen agressieve verzekeraar: 98% van de schadeclaims keuren we goed! Onze voorwaarden zijn open, transparant en breed. De eindklant staat bij ons centraal. Alleen dan kunnen onze retailpartners tevreden zijn.”

Hoe denkt de volgende generatie kopers van consumentenelektronica? Op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt op 23 maart in de Stadsfeestzaal in Antwerpen, presenteert Jef Van Herck sprekende quotes en verrassende inzichten uit panelgesprekken met jongeren. “Je staat soms versteld!” Ook Erik Cuypers van Maxeda DIY Group), Wim Mathues van Decathlon Marketplace, Tom Deprater van Collect&Go en Frederik De Vetter van MediaMarkt Belgium betreden die dag het podium. Wees er snel bij: het event is nu al bijna uitverkocht!

Klik hier voor meer info en tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN