RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Tweakwise
  • Onderwerpen E-commerceMarketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De toekomst van e-commerce is visueel en sfeervol”

icon
Algemeen1 december, 2022
Shutterstock

Beleving is al jaren het codewoord in de fysieke retail. Maar wat in de winkel kan, kan ook online. “Beleving wordt belangrijker en technologisch ook steeds toegankelijker”, ziet Tweakwise-oprichter Stefan van Opstal. Het vertaalt zich vooral in ‘visual commerce’.

De webshop wordt warm

Het visuele wordt steeds belangrijker is het online aankoopproces. “Eigenlijk is het al geen trend meer, maar een ontwikkeling van de markt. Nadat het zintuiglijke in de fysieke winkel centraal kwam te staan, beweegt dat nu ook naar online”, vertelt Van Opstal.

Het resultaat is een e-commerce waarin video’s, afbeeldingen en zelfs persoonlijk contact een voorname rol spelen. Dat is een serieuze verschuiving, want e-commerce is “aan de basis heel koud, puur op transactie gericht”. Als specialist in webshopbeleving en personalisatie begreep Tweakwise echter dat het ook het stuk voor de transactie moest gaan behandelen.

Geen gewone zoekmachine

Lange tijd was een webshop namelijk louter een zoekmachine, vandaag is het veel meer. “Search blijft altijd relevant, een webshop blijft in zekere mate een zoekmachine. Maar er zijn nieuwe manieren van zoeken: je laten inspireren door filmpjes of blogs is een andere manier om een website te bezoeken dan een zoekterm ingeven op pakweg AliExpress. Voor mode ga je lekker op de bank liggen en wat scrollen, voor doe-het-zelf net wat minder. Je moet al die winkelroutes faciliteren”, legde Van Opstal uit tijdens het voorprogramma Trends in E-commerce op de RetailDetail Night.

Je kan zelfs het zoekresultaat veranderen, tipt de ondernemer: producten kunnen bijvoorbeeld in een andere setting worden getoond afhankelijk van waar bezoekers komen. Catwalkbeelden voor wie doorklikt op vlogs, 3D-animaties voor wie gericht op zoek was, waarom niet? “Vandaag zetten we heel erg in op individuele voorkeuren door het gedrag van webshoppers te bekijken. Door producten echt op maat van de persoon te sorteren, krijg je een persoonlijke klantreis.”

Wat kan met AI of 3D?

“Mensen zoeken inspiratie online”, ziet Van Opstal, en dat gaat breder dan e-commerce: “Hoe leid je bezoekers door een hele grote hoop informatie? Wat voor concepten zijn geschikt? Wat kan je met AI, 3D of 360°-beelden? Steeds vaker zie je in webshops video’s of foto’s waardoor je het product als het ware kunt ‘ronddraaien’. Door dat gewoon te integreren in de productweergave overstijg je al het puur transactionele. Zonder weliswaar de conversie uit het oog te verliezen.”

Een meubelretailer toont op zijn website sfeerbeelden, woonkamers van mensen en zo meer. Maar wie krijgt welke beelden te zien? Ook daar is personaliseren en juiste prioriteiten stellen al van belang. “Beleving wordt steeds belangrijker en technologisch ook steeds toegankelijker. Ongeacht hoe iemand de winkel doorloopt, kan je altijd de juiste producten tonen. Je kan online zelfs het gesprek met de medewerker in de winkel nabootsen en achterhalen wat de behoefte van de klant is.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Beleving is al jaren het codewoord in de fysieke retail. Maar wat in de winkel kan, kan ook online. Het vertaalt zich vooral in ‘visual commerce’.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN