RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Detailhandel kent grootste dip sinds 1994

icon
Algemeen5 juni, 2013

Kopersstaking in Nederland

Die conclusie trekt het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië – die erg hard door de crisis werden getroffen – was de daling in het verkochte volume nog sterker. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland werd in hetzelfde kwartaal juist een toename van de verkopen gemeten.

 

Daarmee wordt de stelling onderbouwd dat in Nederland sprake is van een soort kopersstaking, waarbij ongeruste consumenten ervoor kiezen hun geld op te potten in plaats van uit te geven.

Volledig op rekening van non-food

De prijzen namen in het afgelopen kwartaal met 2,5 procent toe, maar dat kon niet verhinderen dat de omzet met 3 procent kelderde, goed voor de sterkste daling van de omzet in vier jaar tijd. Hoewel economen verwachten dat tegen de laatste maanden van dit jaar de eerste tekenen van economisch herstel zichtbaar zullen worden, is dit in ieder geval nog niet zichtbaar in de detailhandelsomzet.

 

Opvallend is wel dat de negatieve cijfers volledig te wijten zijn aan de verkopen van non-food. Supermarkten deden het juist beter dan het Europese gemiddelde, zo wijzen de cijfers van het CBS uit. Vooral de doe-het-zelfsector en woonwinkels zuchten onder de crisis. De non-fooddetailhandel leverde over heel 2012 vier procent van de omzet in, dat is vier keer zoveel als het Europese gemiddelde.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen14 juli, 2025
    UGent-professor Koen Schoors: “Lokale retail moet zijn meerwaarde beter bewijzen”

    Professor Koen Schoors (UGent) roept retailers op om uit hun cocon van "business as usual" te breken: “De sector moet herdenken wat hij verkoopt en hoe. Wie blijft inzetten op puur productbezit, mist de boot.”

  • icon
    Algemeen10 juli, 2025
    “New” Pepco Group boekt recordomzet na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group heeft in het derde kwartaal een recordomzet gerealiseerd van 1,1 miljard euro. De groep stootte onlangs haar Britse dochter Poundland af en wil zich nu focussen op de gelijknamige discountketen Pepco.

  • icon
    Algemeen10 juli, 2025
    Arrestaties in onderzoek naar cyberaanvallen op M&S en Harrods

    In het Verenigd Koninkrijk zijn vier jonge verdachten gearresteerd in verband met de recente cyberaanvallen op Marks & Spencer en luxewarenhuis Harrods.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN