RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BeCommerce
  • Onderwerpen duurzaamheidE-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2023 volgens Sofie Geeroms: “Het einde van gratis bezorgen”

icon
Algemeen12 januari, 2023

2023 wordt het jaar waarin e-commerce verder verduurzaamt, stelt Sofie Geeroms van BeCommerce. Zij breekt een lans voor meer transparantie, digitale inclusie en ondersteuning voor starters.

Transparantie

De pandemie heeft de onlinehandel een boost gegeven en aangetoond dat e-commerce een blijver is. De marketingtruc van gratis verzenden en retourneren is dan ook niet meer nodig, stelt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Gratis verzenden is niet langer haalbaar. Dat is een inzicht dat nu versnelt door de Oekraïnecrisis en de stijgende energiekosten, maar ook het duurzaamheidsverhaal speelt hier mee.”

Transparantie is hierin belangrijk, benadrukt ze: de consument moet op de hoogte zijn van de kost die gratis verzenden met zich meebrengt, want het is immers niet gratis. “Consumenten hebben de vrijheid te bestellen wanneer en waar ze willen, maar horen ook geïnformeerd te zijn over de kost die daarmee gepaard gaat. Ze dragen een verantwoordelijkheid. Dat gratisverhaal moet een transparant verhaal worden. Retourneren bijvoorbeeld is een absoluut recht van de consument, maar de kosten van die retour moeten we in kaart brengen: die hangt samen met de kosten van gratis verzenden. Die twee horen samen.” Veel webshops laten nog geld op de tafel liggen door die verzend- en retourkosten niet aan te rekenen.

Duurzame opties

Het einde van gratis verzenden zal uiteindelijk het hele businessmodel van e-commerce verduurzamen: “Als we consumenten een deel van de verzend- en retourkosten laten betalen, zullen webshops rendabeler worden. Dat zal het hen mogelijk maken om meer te investeren, hun medewerkers behoorlijker te betalen, door te groeien… Dat is belangrijk in het langetermijnverhaal van de sector.”

Of consumenten bereid zijn om die kost te betalen? “Ikzelf ben zeker bereid om daarvoor te betalen, maar dan wil ik wel weten wat de kost is. We gaan op termijn labels krijgen bij de verzending: van groen over oranje naar rood. Als ik mijn bestelling dezelfde dag aan huis wil ontvangen, zal het rood zijn. Als ik het morgen laat leveren, wordt het groen. Als je vliegtickets koopt, kan je zien wat de CO2-uitstoot is van je reis. Voor het complexe fulfilmentproces is het nog niet mogelijk om dat exact te meten, maar we kunnen met kleurcodes wel aangeven welke optie duurzamer is dan een andere.”

E-commerce als motor

BeCommerce zag het afgelopen jaar opnieuw veel starters in e-commerce. “Die ondernemingszin is mooi om zien, maar de ondernemers hebben veel nood aan kennis en ondersteuning. We hebben in 2022 het Ezyshop programma kunnen realiseren, dat ondernemers helpt met de opstart of verbetering van hun webshop. Dat konden we doen dankzij de steun van Mastercard en Bol.com. Maar we kunnen dat niet alleen. De Nederlandse organisatie Thuiswinkel.org heeft al vier jaar een e-Academy, gefinancierd door de overheid. Op dat vlak lopen we achterop in België. Dit is een overheidsopdracht, het gaat over opleidingen voor onze KMO’s. Er is genoeg goesting om te ondernemen, maar van goesting tot resultaat is het nog een serieuze brug. We willen samen met andere federaties aan de kar trekken van de digitalisering. E-commerce is de motor van de digitalisering van heel onze economie.”

Niet alleen ondernemers, ook consumenten hebben nood aan informatie en ondersteuning. Digitale inclusie ligt Geeroms na aan het hart: “Als we daar als samenleving niet aan werken, laten we veel mensen in de steek, en laten we ook geld op tafel liggen. We moeten consumenten mee helpen in het digitale verhaal. Het gaat om mensen die niet weten hoe het internet werkt, wat privacy is, wat een cookie is, hoe je digitaal betaalt… Wij als BeCommerce willen hier mee onze schouders onder zetten.”

Singles Day en Black Friday

Vorig jaar verschenen er nochtans enkele barsten in het succesverhaal van e-commerce, onder andere bij Amazon en bol.com: grote spelers kampen met tegenvallende cijfers en moeten besparingen doorvoeren. Hoe zal dit verder evolueren? “Die vertraging heeft vooral te maken met verstoringen in de bevoorradingsketen, en prijzen die de pan uit swingen. Webshops stellen de verwachtingen bij omdat de koopkracht gedaald is. We zitten nu eenmaal in een wereldwijde crisis. In Amerika is er geen automatische loonindexering: de consumentenbestedingen dalen er daardoor sterker dan bij ons. Maar onze Belgische cijfers voor het derde kwartaal zijn sterk, en van Amazon weet ik dat de verkopen op de Belgische webshop de verwachtingen overtreffen.”

Of de start van Amazon een boost zal geven aan de Belgische e-commercesector? “Ze waren hier natuurlijk al dominant aanwezig via hun Franse, Nederlandse en Duitse webshops. Het distributiecentrum dat ze in Antwerpen hebben neergezet is gigantisch, dus de ambitie lijkt groot. Je moet dat ook bekijken in het kader van de rivaliteit met Alibaba, dat in Luik aanwezig is. België is de logistieke draaischijf voor twee grote e-commercespelers: dat is een positieve zaak. Wat Alibaba met Singles Day realiseert is zoveel groter dan Black Friday. Dat zijn cijfers om van omver te vallen. Ik hoop dat Belgische ondernemingen daar hun graantje van meepikken en massaal beginnen exporteren naar China. En dat enkele retailers bij ons de ambitie tonen om echte technologiespelers te worden.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

2023 wordt het jaar waarin e-commerce verder verduurzaamt, stelt Sofie Geeroms van BeCommerce, die een lans breekt voor meer transparantie, digitale inclusie en ondersteuning voor starters.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 februari, 2023
    BeCommerce en SafeShops smelten samen

    BeCommerce en SafeShops, de twee Belgische sectorverenigingen voor e-commerce, kondigen aan dat ze fuseren. In de branche was al langer vraag naar professionalisering en een eengemaakte vereniging.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN