BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Europese Uniemarketing
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europees akkoord legt marktplaatsen en adverteerders aan banden

iconAlgemeen26 april, 2022
Shutterstock

Bewust reclame maken bij minderjarigen mag niet meer en aanbevelingen moeten transparanter. Het zijn enkele van de nieuwe regels in de Digital Services Act, waarover op Europees niveau akkoord is bereikt.

Marktplaatsen verplicht tot “zorgvuldigheid”

Na de Digital Markets Act, dat de concurrentiemacht van techreuzen als Amazon en Google wil inperken, heeft de Europese Unie nu ook een voorlopig akkoord bereikt over de Digital Services Act. Met die wetgeving wil Europa consumenten online beschermen en de verspreiding van illegale inhoud voorkomen. Het centrale principe: dingen die offline illegaal zijn, moeten ook online illegaal zijn.

Zowat driekwart van de Europese burgers, goed voor een half miljard inwoners, winkelen tegenwoordig al online. Toch is er nog weinig transparantie op marktplaatsen en over hoe de persoonsgegevens van al die consumenten wordt gebruikt. Daarom krijgen marktplaatsen voortaan een zogeheten ‘zorgvuldigheidsverplichting’ opgelegd ten aanzien van verkopers op hun platform. Marktplaatsen moeten binnenkort gegevens verzamelen en tonen over de verkochte producten en diensten, om de consument correct te informeren.

Al gelden de verplichtingen niet voor iedereen. Voor onlineplatforms en zoekmachines met meer dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in de EU gelden strengere regels, terwijl ondernemingen met minder dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers worden vrijgesteld van bepaalde regels. Over die vrij arbitraire opdeling was op voorhand veel discussie, maar is nu dus toch overeenstemming bereikt.

Niet gericht adverteren bij jongeren

Voor merken en retailers is ook de nieuwe regel rond aanbevelingen van groot belang. De grootste platforms en zoekmachines, zoals Amazon en Google, mogen gebruikers geen aanbevelingen meer doen op basis van profilering. Spelers met minder dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers mogen dat wel nog, maar moeten transparanter zijn over de parameters op basis waarvan aanbevelingen worden gedaan en gebruikers hierover beter informeren.

Gericht adverteren bij minderjarigen mag dan weer helemaal niet meer. Hun persoonsgegevens mogen niet langer worden gebruikt om te targeten. De Digital Services Act voorziet bovendien extra maatregelen om de veiligheid van minderjarigen online te beschermen en platformen te verplichten dat ook te doen.

“De DSA zal de basisregels voor alle onlinediensten in de EU verbeteren. Het zal ervoor zorgen dat de online-omgeving een veilige ruimte blijft, waar de vrijheid van meningsuiting en de kansen voor digitale bedrijven worden gewaarborgd,” aldus Commissievoorzitter Ursula von der Leyen in een verklaring. Het voorlopige akkoord wacht wel nog op goedkeuring door de Raad en het Europees Parlement.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • Europese Unie,
  • marketing

Reclame maken bij minderjarigen mag niet en aanbevelingen moeten transparanter. Dat bepaalt de nieuwe Digital Services Act in Europa.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart

    Walmart begint met dronebezorging in liefst zes verschillende Amerikaanse staten: het is de bedoeling dat nog dit jaar vier miljoen huishoudens hun pakketjes uit de lucht zien vallen.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten

    Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Blokker-familie verlaat Belgische winkelstraten

    De familie Blokker trekt zich terug uit de Belgische commerciële vastgoedwereld. Al voor 50 miljoen euro aan winkelpanden werd verkocht, nog zo’n 20 miljoen euro aan vastgoed staat te koop. Maar wie kocht al die panden?

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be