BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse regering: "Europese partij zou Carrefour wel mogen overnemen"

iconAlgemeen4 februari, 2021

Indien een Europese speler – in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Canadese Couche-Tard –  zich zou aandienen als kandidaat-overnemer van de Franse supermarktgroep Carrefour, dan zou Frankrijk die deal waarschijnlijk wel genegen zijn. Dat heeft de onderminister van EU-zaken Clément Beaune verklaard.

 

Voedselsoevereiniteit

De Franse regering weerde zich onlangs nog als een duivel in een wijwatervat toen het Canadese Couche-Tard zich aandiende als mogelijke overnemer van Carrefour. Terwijl de Canadezen verkennende en vriendschappelijke gesprekken voerde met Carrefour-topman Alexandre Bompard, dook de Franse minister van Economie Bruno Le Maire in de loopgraven.

 

Le Maire schermde met termen als “voedselsoevereiniteit” om zijn verzet te rechtvaardigen. Hij beschouwt Carrefour als een “essentiële schakel” in de Franse voedselvoorziening, die niet in buitenlandse handen mag vallen. Een wat forse formulering, die eigenlijk een typisch Franse protectionistische reflex moest maskeren. Al ging Le Maire in zijn ijver wel wat uit de bocht door te suggereren dat er plots geen pasta of rijst meer in de rekken zou kunnen liggen bij Carrefour als de keten in buitenlandse handen valt.

 

De wat opgeblazen retoriek miste evenwel zijn doel niet, want de overnamegesprekken tussen Carrefour en Couche-Tard werden snel afgebroken. In de plaats daarvan bekijken beide bedrijven nu hoe ze in de toekomst op een andere manier kunnen gaan samenwerken.

 

Ander beoordelingsproces voor Europese bedrijven

Handen af van Carrefour, dus? Niet helemaal, blijkt nu. De Franse onderminister van EU-zaken gaf een interview aan televisiezender LCI, waarin hij aangaf dat een eventuele Europese kandidaat-overnemer voor Carrefour op veel minder weerstand zou botsen.”We hebben een ander beoordelingsproces voor Europese bedrijven”, gaf Beaune aan. “Onze prioriteit is nationale en Europese soevereiniteit.”

 

Al haastte Beaune zich om daaraan toe te voegen dat wie zich geroepen voelt, best het einde van de coronacrisis afwacht. Die crisis heeft het strategische belang van Carrefour voor de Fransen nog versterkt.  “Er is nu geen bod op Carrefour, maar op dit moment zou dat sowieso geen goede optie zijn”, aldus nog Beaune.

 

Meer Franse hefbomen in Europese deal

Helemaal verrassend is het standpunt van Beaune niet. In een Europese constellatie heeft de Franse regering veel meer hefbomen om de belangen van Frankrijk in een eventuele deal te vrijwaren. Maar de facto betekent dit vooral dat we in de nabije toekomst niet moeten rekenen op een overname van Carrefour. Een Franse overnemer is al uitgesloten: de overlap tussen het eigen winkelnetwerk en dat van de concurrentie is zo groot, dat daar nauwelijks schaalvoordelen uit te halen vallen.

 

En elders in Europa loopt het niet meteen over van spelers die de nodige slagkracht hebben om zich aan een dergelijke overname te wagen. Nog los van de vraag of pakweg een Ahold Delhaize veel zin heeft om, naast een Belgisch-Nederlandse en een Amerikaanse poot, ook nog een Frans avontuur aan te gaan met een pak uitdagingen op de plank die Carrefour zelf in al die jaren nog niet naar behoren wist aan te pakken.

 

Enige kanshebber zou het Britse Tesco kunnen zijn. Die werkt al samen met Carrefour op vlak van inkoop. Een bundeling van die twee zou zonder twijfel een Europese kampioen creëren. Rest de vraag of Frankrijk een Britse speler in een post-brexitwereld nog als “Europees” beschouwt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Indien een Europese speler – in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Canadese Couche-Tard –  zich zou aandienen als kandidaat-overnemer van de Franse supermarktgroep Carrefour, dan zou Frankrijk die deal waarschijnlijk wel genegen zijn. Dat heeft de onderminister van EU-zaken Clément Beaune verklaard.   Voedselsoevereiniteit De Franse regering weerde zich onlangs nog als een duivel in een wijwatervat toen het Canadese Couche-Tard zich aandiende als mogelijke overnemer van Carrefour. Terwijl de Canadezen verkennende en vriendschappelijke gesprekken voerde met Carrefour-topman Alexandre Bompard, dook de Franse minister van Economie Bruno Le Maire in de loopgraven.   Le Maire schermde met termen als “voedselsoevereiniteit” om zijn...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Laagste aantal winkels in 15 jaar tijd voor Vlaanderen en Brussel

    Er waren nog nooit zo weinig winkels in Vlaanderen en Brussel. Op drie jaar tijd zijn bijna 2.400 handelszaken verdwenen. Al betekent dat niet dat de leegstand fors stijgt.

  • iconAlgemeen28 juni, 2022
    Groeivertraging verwacht voor Europese e-commerce

    De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij

    Wat brengt de toekomst echt voor robots? Na de hype, nu ze uit de sciencefictionwereld afdalen en de voetjes op de grond krijgen, worden ze relevanter dan ooit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN