RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceLogistiek
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frauderen met e-commerce is te gemakkelijk

icon
Algemeen25 november, 2022
Shutterstock

E-commerce staat op te veel punten bloot aan mogelijk misbruik door consumenten. Zo kunnen shoppers te makkelijk beweren dat ze een pakje nooit kregen en is het mogelijk om in China iets van 1 cent te bestellen, met gratis verzending.

Niet ontvangen? Geld terug

Er is weinig controle in het logistieke ecosysteem van onlinehandelaars, waardoor misbruiken en wantoestanden moeilijk te voorkomen vallen. In oktober en november bestelden doctoraatsstudenten transporteconomie aan de universiteit van Antwerpen vijf pakjes bij zowel nationale als internationale webshops, om de gebreken in de e-commercesector in kaart te brengen.

Zelfs bij het leveren loopt het snel mis: aangezien koeriers bij 90% van de leveringen aan huis geen handtekening meer vragen, kunnen klanten makkelijk zeggen dat ze hun pakje niet hebben ontvangen. Doorgaans wordt namelijk ook geen enkel ander afleverbewijs opgeslagen. “Vaak wordt er verwezen naar foto’s, maar we stellen vast dat deze bijna nooit worden gemaakt en in het track-and-tracesysteem geplaatst”, zegt professor Roel Gevaers. “Een beperkt aantal koeriers imiteerde zowaar een handtekening van de ontvanger.”

Minimaal bestelbedrag omzeilen

Als een consument dan inderdaad beweert niks gekregen te hebben, betalen veel webshops probleemloos terug. In 41% van de gevallen ging de webshop vrij snel over tot de terugbetaling, zeker voor bestellingen onder de 35 euro. Weinig verwonderlijk zijn het vooral de grotere spelers die vlot terugbetalen, maar dat kan nadelig zijn voor kleine lokale spelers, meent de UAntwerpen.

Ook het minimale bestelbedrag voor gratis verzending is makkelijk te omzeilen. De truc? Bestellen voor een hoger bedrag, maar dan alle andere goederen gratis retourneren. In de steekproef hielden de onderzoekers bijvoorbeeld enkel een paar sokken van vier euro. In alle gevallen werkte de truc: geen enkele besteller moest achteraf bijbetalen. “Dit houdt een groot financieel risico in voor de webshops”, aldus Gevaers, “want de leverkosten én de retourkosten én het controleren van de teruggestuurde goederen kosten al snel tussen de 12 en 15 euro per order.”

Pakjes uit China van 1 cent

Nog een frappante vaststelling: hoewel de Europese Unie heffingen oplegt aan Chinese ‘dropshippers’, is het nog steeds perfect mogelijk om iets in China te bestellen voor amper 0,01 euro, met nog eens gratis verzending via vliegtuig bovenop. “Ondanks die heffingen worden online nog steeds spotgoedkope producten onder de werkelijke kostprijs verkocht. Het fenomeen zorgt voor oneerlijke concurrentie met Europese spelers”, zegt professor Wouter Dewulf.

De onderzoekers zochten bewust de zwakke plekken in het bestelsysteem, zodat ze overheden en webshops maatregelen kunnen aanbevelen om fraude tegen te gaan. De UAntwerpen wijdt straks ook een op zichzelf staand onderzoek aan het thema, maar geeft nu alvast enkele eerste lessen mee:

  • Pakketbedrijven en webshops moeten weer gaan nadenken over duidelijke protocollen en afspraken over het tekenen voor leveringen;

  • Webwinkels moeten in hun IT-systeem een koppeling maken tussen het minimale leveringsbedrag en het retourbedrag;

  • Pakketbedrijven moeten blijven investeren in hoogwaardige track-and-tracesystemen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Online kunnen consumenten (te) gemakkelijk misbruik maken. Zo kunnen shoppers beweren dat ze een pakje nooit kregen en is het mogelijk om in China iets van 1 cent te bestellen, met gratis verzending.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN