BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven EuroCommerce
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groeivertraging verwacht voor Europese e-commerce

iconAlgemeen28 juni, 2022
Shutterstock.com

De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

13% groei

Ook wanneer shoppers weer fysieke winkels kunnen bezoeken, blijven ze online kopen: ondanks het opheffen van de meeste coronamaatregelen en het vertrek van het VK uit de Europese eenheidsmarkt, is de e-commerceomzet in Europa in 2021 met 13% gestegen naar 718 miljard euro. In de 27 EU-landen bedroeg de groei 16%. 90% van de bevolking gebruikt nu het internet en 76% shopt ook online.

Eén en ander blijkt uit het zopas gepubliceerde European E-Commerce Report van EuroCommerce en Ecommerce Europe, dat gedetailleerde cijfers bevat over e-commerce in 37 landen op het Europese continent.

Onzekerheid

Na de enorme piek als gevolg van de pandemie, blijft e-commerce stevig verankerd in de economie en de samenleving, stelt het rapport. In tegenstelling tot wat veel waarnemers hadden verwacht, is de onlineomzet blijven groeien, maar die groei stabiliseert nu wel.

Consumenten worden voorzichtiger: de oorlog in Oekraïne, de inflatie en verstoorde bevoorradingsketens veroorzaken een algemeen gevoel van onzekerheid. Toch toont de sector zich veerkrachtig. De sector van de onlinediensten, zoals toerisme en evenementen, kent een sterke heropleving.

Ondersteuning

Er zijn wel redenen tot bezorgdheid. Om een succesvolle digitale transformatie door te maken, zullen bedrijven hun investeringen moeten verdubbelen tegen 2030, denkt algemeen directeur Christel Delberghe van EuroCommerce.

“Een digitale aanwezigheid wordt voor veel bedrijven een kwestie van overleven. Onze klanten verwachten van ons dat we een naadloze ervaring bieden, met verschillende combinaties van online en offline interacties”, zegt ze. Maar vooral kleine en middelgrote ondernemingen lopen nog steeds achterop in hun gebruik van digitale tools. Zij hebben nood aan meer ondersteuning.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Europese e-commerce bleef stevig doorgroeien in 2021, maar ondervindt nu wel een vertraging als gevolg van de Oekraïnecrisis en de inflatie. Retailers zullen hun digitale investeringen moeten verdubbelen tegen 2030.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen5 augustus, 2022
    “(Nog) geen beursgang voor bol.com”

    Dan toch geen beursgang voor bol.com: moederbedrijf Ahold Delhaize zou er niet voor voelen om zijn goudhaantje in deze economische omstandigheden naar de beurs te brengen.

  • iconAlgemeen4 augustus, 2022
    Alibaba verkoopt minder spulletjes, gaat voor food

    Door de coronaperikelen in China, bleef de omzet van Alibaba vorig kwartaal vlak. Het is de eerste keer ooit dan de e-commercereus niet groeit, maar toch is dat een pak beter dan verwacht.

  • iconAlgemeen4 augustus, 2022
    Facebook stopt met live shopping

    Na TikTok trekt nu ook Facebook de stekker uit zijn live shopping-functie. Winkelen via livestream is in Azie al jaren een hit, maar blijkt in het Westen niet zo gauw aan te slaan.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood18 juli, 2022
    In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht
  • iconAlgemeen11 juli, 2022
    Hema ziet potentie voor verdubbeling in Frankrijk
  • iconMode8 juli, 2022
    Bristol is op weg naar winst
  • iconMode20 juli, 2022
    De Bijenkorf opnieuw diep in het rood
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN