RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven JD.comOchama
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Het ergste is achter de rug”, zegt optimistisch JD.com

icon
Algemeen21 november, 2022
Shutterstock.com

Na de publicatie van beter dan verwachte kwartaalresultaten toont e-commercegroep JD.com zich optimistisch: de Chinese consumptie veert weer op dankzij een versoepeling van de Covid-maatregelen.

Contrast met Alibaba

In het derde kwartaal realiseerde JD.com een omzetstijging met 11,4% tot 243,5 miljard yuan (33 miljard euro), wat beter is dan analisten hadden verwacht. De nettowinst steeg tot 6 miljard yuan (800 miljoen euro) terwijl er vorig jaar nog een verlies was van 2,8 miljard yuan (380 miljoen euro). Het aantal actieve klanten steeg met 6,5% tot 588,3 miljoen.

De goede resultaten van JD.com contrasteren met de veel minder rooskleurige cijfers bij rivaal Alibaba: die publiceerde eerder deze maand immers forse verliescijfers en bleef ook opvallend stil over de verkoopcijfers op zijn jaarlijkse 11.11-festival, beter bekend als Singles’ Day. Het erg strikte zero-Covid-beleid van de Chinese overheid weegt op het consumentenvertrouwen en de economische activiteit.

Problemen in Nederland

Volgens CEO Xu Lei van JD.com is het ergste nu wel achter de rug: nu de overheid de maatregelen versoepelt, trekt de consumptie weer aan. Categorieën als cosmetica en smartphones zien de verkoop weer stijgen. Bovendien heeft het bedrijf sterk geïnvesteerd in de uitbouw van zijn eigen logistieke netwerk, waardoor het knelpunten sneller kon wegwerken.

In Europa lijkt het weliswaar minder vlot te lopen voor de Chinese e-commercereus: dochterbedrijf Ochama opende begin dit jaar de eerste afhaalwinkels in Nederland en startte deze zomer ook met bezorgen in België, Frankrijk en Duitsland, maar twee directieleden hielden het intussen al voor bekeken en de retailer sloot zijn afhaalwinkels in Diemen en Rotterdam.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Na de publicatie van beter dan verwachte kwartaalresultaten toont e-commercegroep JD.com zich optimistisch: de Chinese consumptie veert weer op dankzij een versoepeling van de Covid-maatregelen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN