RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Belgische merken via Amazon de wereld veroveren

icon
Algemeen19 februari, 2024
Eva Faict, Amazon Belgium

Bijna anderhalf jaar na de Belgische lancering kan Amazon uitpakken met enkele opmerkelijke lokale succesverhalen. Het platform wil meer kmo’s overtuigen om de sprong naar e-commerce te wagen.

Internationale springplank

In oktober 2022 ging Amazon van start met een Belgisch platform. Zestien maanden later noemt Eva Faict zichzelf een bescheiden gelukkige country manager: “Het afgelopen anderhalf jaar heb ik gezien dat de formule werkt, zolang we maar de focus houden op wat Belgische klanten willen: een brede selectie van zowel internationale als lokale merken, elke dag lage prijzen, met veel gemak, afrekenen met hun favoriete betaalmethode, snelle levering, gratis voor Prime-leden… We hebben hier al miljoenen klanten.”

Bovendien slaagt Amazon erin om samen te werken met steeds meer Belgische ondernemers. “Wereldwijd komt het grootste deel van onze omzet van verkooppartners. Ook Belgische kmo’s gaan met ons in zee: ze zijn nu met ongeveer 1.200.” Amazon is voor lokale bedrijven een springplank naar de rest van de wereld. Tekenend is het succesverhaal van Loop Earplugs: dat bedrijf haalt het leeuwendeel van de omzet in de Verenigde Staten en is de grootste verkoper van oordopjes op Amazon.com.

Lokale autonomie

“Niet slecht voor een klein Belgisch bedrijf! Ik denk ook aan Garzini bijvoorbeeld, de producent van slimme portemonnees en kaarthouders. Of Gimber, de bekende gemberdrank. Dat zijn mooie illustraties van Belgisch ondernemerschap. Als trotse Belg ben ik ben blij te zien dat Belgische verkopers via Amazon in enkele clicks in heel Europa kunnen verkopen, of zelfs wereldwijd. Als je een goed product hebt tegen de juiste prijs, kan het snel gaan. Dat is echt cool.”

Hoewel de retailer wereldwijd actief is, heeft het lokale team toch heel wat autonomie, benadrukt Faict: “Er is natuurlijk het vliegwiel van Amazon, met selectie, prijs en convenience. Maar dat aanbod passen we aan de lokale consumentennoden aan. Een goed voorbeeld is ‘Brands of Belgium’, de winkel-in-de-winkel met Belgische merken. Het geldt ook voor Prime Video: hoe zorgen we ervoor dat de taalervaring werkt voor Belgische gebruikers, hoe kunnen we samenwerken met lokale productiehuizen?”

Drempels wegnemen

Het aanbod groeit razendsnel: de Belgische webwinkel ging van 180 miljoen producten naar 360 miljoen, het Brands of Belgium-platform groeide van 14.000 naar 38.000 referenties. De limieten zijn nog lang niet in zicht: “Er zijn zowat 1,2 miljoen kmo’s in België, en daarvan zitten er nu ongeveer 1.200 op Amazon.com.be. We hebben nog een hele weg te gaan… Wat we proberen te doen, is drempels wegnemen. Meer dan 50% van de kmo’s is op zoek naar nieuwe groeikanalen, maar amper een derde daarvan maakt de sprong naar e-commerce.”

Verschillende diensten ondersteunen de groei van verkooppartners: denk aan automatische vertalingen om producten vlot in meer landen te verkopen, of aan logistieke diensten. Daarnaast biedt Amazon verkopers ook data-analyse. “Het gaat om inzichten over hoe vaak je producten gezien of gezocht worden, de prijsniveaus van vergelijkbare producten… Dat helpt je om je business verder uit te bouwen.”

Momentum

“Ik ben echt gefocust op de klant- en verkoperervaring”, besluit Faict. “Als we die goed krijgen, dan zullen de resultaten wel volgen. Hebben we wat de klant wil? Zit onze prijszetting goed? Hebben we snelle en betrouwbare levering? Dat zijn de vragen die ik stel. Ons eerste jaar toont dat de formule werkt. Het momentum is daar.”

Op het Omnichannel en E-Commerce Congress van RetailDetail, op 5 maart in Antwerpen, gaat Eva Faict in gesprek met vertegenwoordigers van twee lokale verkooppartners van Amazon: Gimber en Garzini. Ook sprekers van Ocado, Blabloom, Hybrid, Shopopop, Vaimo en Zalando tekenen die dag present. Tickets bestellen kan via de link hieronder. Wacht niet te lang: de voorbije twee edities waren ruim vooraf uitverkocht!

Ja, ik kom naar het Omnichannel & E-Commerce Congress op 5 maart
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN