RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven eBay
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen

icon
Algemeen24 februari, 2023

In een dalende e-commercemarkt is veilingwebsite eBay geen uitzondering: de marktplaats verliest omzet en klanten. Beterschap moet komen van tweedehands, luxe en advertentie-inkomsten.

Ontnuchtering

In 2022 realiseerde eBay een bruto-omzet van 73,9 miljard dollar (een kleine 70 miljard euro), wat een daling is met 15% tegenover 2021. Opmerkelijk is dat de omzet nu zelfs lager is dan voor de pandemie: in 2019 waren de transacties op eBay immers nog goed voor een goeie 90 miljard dollar. Ook de winst staat onder druk: die daalde met 6% tot 9,8 miljard dollar (9 miljard euro).

De verklaring voor die zwakke resultaten ligt voor de hand: de hele e-commercesector beleeft immers een ontnuchtering na de uitzonderlijke coronajaren. Ook bedrijven als Amazon, Bol.com, Coolblue en Zalando zien de omzet en de winst terugvallen en moeten herstructureren. Twee weken geleden kondigde eBay op zijn beurt al een ontslagronde aan. Het aantal actieve klanten op het platform is immers in vrije val.

Lichtpuntjes

CEO Jamie Iannone ziet evenwel lichtpuntjes: in het vierde kwartaal stegen de advertentie-inkomsten met een vijfde, en vooral meer gesofisticeerde advertentieformules, zoals kost-per-klik adverteren, kennen een groeiend succes.

Daarnaast wil de topman meer inzetten op de verkoop van luxeproducten, zoals horloges en juwelen: die leveren immers hogere commissies op. In New York opende de e-commercespeler bijvoorbeeld een ‘Luxury Exchange’ pop-up-winkel waar klanten hun sieraden, handtassen en horloges konden laten taxeren en inruilen voor waardebonnen geldig bij luxeverkopers op eBay.

Tot slot ziet eBay groot potentieel in de groei van tweedehands. Met een duurzaam imago hoopt de marktplaats weer jonge klanten te overtuigen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

In een dalende e-commercemarkt is veilingwebsite eBay geen uitzondering: de marktplaats verliest omzet en klanten. Beterschap moet komen van tweedehands, luxe en advertentie-inkomsten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Stakingen op til in de hele retailsector?

    Er moet een einde komen aan de trend naar franchisering in de retail, vinden de vakbonden. Ze eisen gelijk loon voor gelijk werk en plannen een actiedag op 17 april, bij de start van het sectoraal overleg. Het dreigen moeilijke onderhandelingen te worden.

  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Innovatieve LED wall kleurt winkelcentrum

    Waasland Shopping pakt uit met een van de grootste en meest innovatieve MicroLED walls van de Benelux. ‘The Wall’ is ruim 16 vierkante meter groot, telt meer dan 10 miljoen pixels en biedt dankzij de uitzonderlijke beeldkwaliteit een onvergetelijke ervaring aan de shoppers.

  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN