RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Central Retail
  • Onderwerpen DigitaliseringRetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe een Thaise retailmogol Europa’s grootste luxewarenhuizen wil redden

icon
Algemeen16 februari, 2024

De Bijenkorf, Selfridges en Rinascente: allemaal zijn ze in handen van een Thais familiebedrijf. Hoe slaagde Central Retail erin de Thaise retailmogol te worden, met een imperium dat van Vietnam tot in het Verenigd Koninkrijk reikt?

De brokken lijmen

Wat in 1947 begon als een stoffenwinkel in de Chinatown van Bangkok, is vandaag het belangrijkste retailconglomeraat van Thailand. In het nochtans sterk concurrentiële winkellandschap van Zuidoost-Azië heeft Central Retail Corporation (CRC) zich als leider kunnen opwerpen, vooral dankzij een erg uitgebreide portefeuille. CRC opende het eerste warenhuis van Thailand in 1956, nu heeft de groep liefst 647 warenhuizen en speciaalzaken, 357 merkboetieks, 763 super- en hypermarkten en 98 (para)farmacieën.

Van Thailands grootste supermarktketen Tops tot Londens toonaangevende luxewarenhuis Selfridges: door haar gediversifieerde aanwezigheid kan CRC bij uiteenlopende doelgroepen marktaandeel veroveren. Zodanig zelfs dat de Thai nu de brokken mogen/moeten lijmen na de val van René Benko: zowel Selfridges, De Bijenkorf als KaDeWe zoeken hun redding bij Central.

Retailigence

De ambitie? Nummer één in Azië worden en marktleider in Italië blijven. Daarvoor gebruikt CRC data- en retailintelligentie (‘retailigence’ noemt de groep het) als kompas. Ondanks het grote bereik stemt de holding zijn aanbod immers af op de lokale voorkeuren en diverse doelgroepen, door volop gebruik te maken van consumenteninzichten. ‘Hypergepersonaliseerde’ ervaringen zijn volgens CRC “het nieuwe consumentenparadigma”, uitgebreide data-ecosystemen “de volgende generatie van omnichannel”.

Hoe dat in de praktijk gebeurt? Het allesomvattende getrouwheidsprogramma ‘The 1’ is een belangrijke (en veelzeggende) pijler. Of je nu eten koopt bij gourmetmarkt Tops Food Hall in Bangkok of shopt bij KaDeWe in Berlijn, leden krijgen wereldwijd punten, korting en exclusieve voordelen. Voor klanten die veel geld uitgeven, is er zelfs The 1 Ultimate, met onder meer persoonlijke conciërge-assistentie en uitnodigingen voor VIP-evenementen. Leuk voor klanten, maar voor CRC vooral een mogelijkheid om consumentengedrag over de continenten heen te volgen. Hoeveel retailers doen hen dat na?

De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt RetailDetail Retailhunt je in juni mee naar Singapore, waar we ook het beste van de NRF Big Show 2024 meepikken.

Klik hier voor meer informatie
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

    De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Bijna alle Belgische webshops overtreden de wetgeving

    Zo goed als alle Belgische webshops die doe-het-zelfmateriaal, speelgoed of babyartikelen verkopen, overtreden de wetgeving. De meeste handelaars passen hun webwinkel na een waarschuwing wel aan.

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    “Shoppers gaan vreemd met AI”: de toekomst van retail in zes disrupties

    Consumenten gaan vreemd met AI en kiezen voor huismerken waar ze kunnen. Gelukkig kunnen retailers nog geld verdienen aan andere dingen dan retail. Bain & Company schetst zes trends die de sector de komende tien jaar kunnen hertekenen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN