RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags RetailDetail Congress
  • Bedrijven Odette Lunettes
  • Geografie AntwerpenGent
  • Personen Bob GeraetsEline De Munck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Odette Lunettes digitaliseert om de klantbeleving te verbeteren

icon
Algemeen20 april, 2022

Optiekmerk Odette Lunettes antwoordt binnen de 24 uur op elke vraag of elke opmerking van klanten, ook op sociale media. 65% van de conversaties verloopt al via de chatbot. “Als je klein bent, moet je automatiseren.”

Service en beleving

Eline De Munck en Bob Geraets begonnen met optiekmerk Odette Lunettes in 2015, vanuit een persoonlijke frustratie over het gebrek aan modieuze maar draagbare monturen. “De eerste drie jaar deden we het met ons tweeën, intussen zijn we met een kleine twintig mensen”, vertelt Eline. “We werken daarnaast ook samen met een twaalftal agenten en 350 actieve business-to-business-klanten in 16 landen.”

Het merk heeft ook drie eigen fysieke winkels, in Antwerpen, Gent en Knokke. “We proberen business-to-business en business-to-consumer als communicerende vaten met elkaar te laten samenwerken. Onze website stuurt bijvoorbeeld leads van potentiële klanten door naar onze opticiens.” Customer care is voor Odette Lunettes superbelangrijk: “We zijn geen prijsspeler, we willen mensen een service en experience bieden die ze bij een grote optiekketen misschien niet gaan krijgen”, zegt Bob.

Inzetten op digitalisering

Eén belangrijk onderdeel van die service, is een grote luisterbereidheid tegenover de klanten: “We willen binnen de 24 uur reageren op elke vraag of elke klacht van een klant, zowel telefonisch als via mail of social media. Maar we krijgen élke dag berichten op Facebook, Instagram… Begin dat allemaal maar eens te volgen en te structureren als je marketingdienst bestaat uit één medewerker… Dan is het wel handig als al die vragen samenkomen op één platform.”

Dat platform is Hootsuite, het bekende social media managementplatform dat vorig jaar ook customer care platform Sparkcentral overnam. “Van het prille begin hebben we sterk ingezet op digitalisering. Efficiëntie is key voor ons. We willen mensen inzetten voor dingen die enkel door mensen kunnen gedaan worden, de rest willen we zoveel mogelijk digitaliseren.” Het merk heeft op de website bijvoorbeeld een chatbot die je helpt om een bril te kiezen in functie van je gezichtsvorm en andere voorkeuren.

Community bouwen

De retailer zet ook sterk in op marketingautomatisering: klanten krijgen verjaardagswensen, een jaar na de aankoop volgt een uitnodiging om de bril nog eens te laten nakijken, na twee jaar volgt de suggestie dat het wellicht tijd wordt voor een nieuwe bril… En mensen die Odette Lunettes taggen wanneer ze fier poseren met hun nieuwe bril, worden opgenomen in de galerij op de website. “Wij reposten die beelden ook in onze stories, als onze Odette Vedettes. Mensen vinden het echt wel tof om die aandacht te krijgen. Zo bouwen we een community. We zijn aanwezig waar de klant is.”

Odette Lunettes is een voorloper en een voorbeeld op dat vlak, getuigt Sarah Zengers van Hootsuite. “Ze waren er al vroeg bij, in tegenstelling tot veel andere retailers hollen ze niet achter de feiten aan. 65% van de conversaties verloopt al via de chatbot. Dat is een heel waardevolle tool waarmee je de frequent terugkerende vragen al kan beantwoorden, zodat je kan focussen op zaken die wat complexer zijn en waar wel menselijk contact nodig is.”

Vernieuwende businessmodellen

Hoe brillenmerk Odette Lunettes een tool als Hootsuite inzet om de warme band met de klanten verder aan te halen? Daarover hoor je meer op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen. Eline De Munck en Sarah Zengers nemen het woord in het voorprogramma ‘Future of Shopping’, waar ook onder andere Polestar en Cameleon hun vernieuwende businessmodel toelichten. Het plenaire programma ’s avonds brengt Rainpharma, Alibaba, Zalando en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck met de voorstelling van zijn nieuwste boek The Future of Shopping: Re-Set Re-Made Re-tail. Tickets bestellen kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Shein mikt op recordwinst ondanks tegenwind

    Shein verwacht in 2025 een recordwinst van 2 miljard dollar (1,73 miljard euro) te boeken. Prijsverhogingen en kostenbesparingen compenseren de invoerheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Visa op de RetailDetail Night: “Niet de consument maar zijn AI-agent is straks je klant”

    Maak je klaar voor de volgende grote omwenteling, want binnenkort is je klant niet langer de consument, maar zijn AI-agent. Volgens Eric Spapens, hoofd Business Development bij Visa België en Luxemburg, is de vierde grote retailrevolutie op til.

  • icon
    Algemeen7 november, 2025
    Marktaandeel bol groeit ondanks rivaliteit met Amazon

    In de concurrentiestrijd met Amazon is er geen ruimte voor arrogantie, zegt topman Frans Muller van Ahold Delhaize, eigenaar van webwinkel bol. De online marktleider in de Benelux is sterk lokaal verankerd maar moet alert blijven. Sterke omzetgroei Zowel in België als in Nederland plant Amazon de komende jaren miljarden...

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    De Bijenkorf sluit centrale bakkerij
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN