RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BD Media
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe win je de strijd om de consument wanneer koopkracht onder druk staat?

icon
Algemeen15 november, 2022
Leen Dehantschutter, BD Media

Een vaste afspraak elk jaar op de RetailDetail Night is het Consumer Activation Forum georganiseerd door BD Media. Het thema dit jaar: Power to the Consumer. Ook de awards voor Beste Folder van het Jaar staan op het programma.

Inzicht en inspiratie

Het is een lang lopende traditie: ter gelegenheid van de RetailDetail Night organiseert BD Media een voorprogramma rond marketing- en communicatietrends in retail. Ook dit jaar belicht het Consumer Activation Forum (kortweg CAF) veranderend consumentengedrag en innoverende marketinginitiatieven.

“De combinatie met de RetailDetail Night vinden we interessant omdat veel retailers, media en FMCG-bedrijven die avond naar Antwerpen afzakken. Wij breien daar een interessante namiddag aan voor onze klanten en relaties”, zegt Leen Dehantschutter, directeur van de Belgische marktleider op het vlak van folderverdeling. “Wij vinden het belangrijk om ons publiek te inspireren met presentaties over maatschappelijke trends en evoluties in het medialandschap. Zo’n middag moet de deelnemers verrijken en inzichten bieden om hun strategische doelstellingen verder vorm te geven. Bovendien is het een mooie gelegenheid om ook op een informele manier te connecteren.”

Kritische consument

Het thema van dit jaar, Power to the Consumer, is meer dan ooit actueel. “Kijk naar wat er gebeurt in de wereld: de strijd om de consument woedt volop. De uitdagingen op het vlak van koopkracht zijn enorm. Consumenten worden kritischer en zullen meer dan ooit bepalen welke retailers succesvol worden de komende jaren. Voor retailers en merken komt het erop aan om goed in te spelen op de veranderende verwachtingen van consumenten. Dat koopkracht vandaag zo sterk op de voorgrond zou staan, konden we nog niet weten toen we dit thema bepaalden. Maar het gaat niet enkel over koopkracht. Hoe kijken consumenten naar producten en media? Hun macht is veel groter geworden. Op het vlak van perceptie hebben we zeker nog stappen te zetten.”

Het gevarieerde programma belicht het thema vanuit verschillende invalshoeken. Carine Vaeremans van marktonderzoeksbureau Profacts bekijkt het consumentengedrag vanuit meer wetenschappelijke hoek. Bert Van Wassenhove van THINK with people is gespecialiseerd in digitalisering en innovatie. Marketingexpert Carole Lamarque van Duval Union zoomt in op activatie. Leen Dehantschutter van BD Media zal zelf dan weer ingaan op de uitdagingen die zich aandienen in deze veranderende wereld, onder andere op het vlak van koopkracht, duurzaamheid en connectie met de consument.

Het belang van de folder

Daarnaast is er ook de verkiezing Beste Folder van het Jaar die aan z’n de negende editie toe is intussen. ’s Middags worden de publieksprijzen per categorie al bekendgemaakt – en voor het eerst kunnen consumenten ook hun favoriete digitale folder verkiezen – ’s avonds op het hoofdpodium reikt ook de vakjury z’n award uit. Vorig jaar waren Aldi (Supermarkten), Media Markt (Elektro & telecom), Action (Home, DIY, tuin & dier) en Kruidvat (Beauty, lifestyle & merken) de winnaars in hun respectievelijke categorieën. Bij de vakjury kwam Aldi als beste uit de bus. Wie het dit jaar wordt, ontdek je op 24 november.

“Er is altijd veel animo rond die verkiezing, zowel bij retailers als consumenten. De folder heeft een belangrijk aandeel in de marketingplannen van onze klanten. Zo’n bekroning is toch wel een bevestiging van hun aanpak. En voor ons is het ook een bevestiging van het belang van de folder in de communicatiemix. Die heeft wel degelijk een mooie toekomst: ik geloof dat een consument die communicatie nog altijd graag tastbaar wil hebben. In welke vorm? Dat zal de toekomst uitwijzen en daar willen wij de ‘last man standing’ zijn, dé specialist om die folderdienstverlening te blijven verzekeren.”

De RetailDetail Night 2022 is uitverkocht. Klik hier om het programma te ontdekken.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Een vaste afspraak elk jaar op de RetailDetail Night is het Consumer Activation Forum georganiseerd door BD Media. Het thema dit jaar: Power to the Consumer. Ook de awards voor Beste Folder van het Jaar staan op het programma.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Door enkele kleine aanpassingen kunnen Nederlanders dagelijks meer dan 50% aan water besparen

    Finish wil mensen bewust maken van hun waterverbruik en hen aanmoedigen hun watervoetafdruk te verkleinen door enkele kleine aanpassingen. Dagelijks verbruiken we liters water zonder erbij stil te staan, maar stel je eens een leven zonder water voor! Waterschaarste is een wereldwijd probleem dat 2 op de 3 mensen treft.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN