RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Extra Shop
  • Onderwerpen ExpansieInterview
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] “Extra Shop is niet duur, toch duurzaam”

icon
Algemeen26 februari, 2024
Greet Huysentruyt & Stephan Lesage, Extra Shop

Winkels die inspireren, een assortiment dat niet duur (maar wel duurzaam) is en medewerkers die veel verantwoordelijkheid krijgen: de groeiende Waalse keten Extra Shop pakt de zaken anders aan dan andere non-foodretailers en kijkt voor expansie nu toch ook naar Vlaanderen.

“Als een boom die groeit”

In Wallonië en Brussel is Extra een begrip, in Vlaanderen is de keten onbekend. Nochtans bevindt de hoofdzetel zich in Zwevegem en werd het bedrijf in 1992 opgericht door twee Vlaamse ondernemers, Greet Huysentruyt en Stephan Lesage, die tot op vandaag de enige aandeelhouders zijn. “We begonnen met een kleine fabriekswinkel in Komen: daar was minder aanbod dan in West-Vlaanderen, dus dachten we meer slaagkans te hebben. Er kwamen meer winkels van, we groeiden door, aanvankelijk onder de naam Lediscount.”

“We hadden eigenlijk nooit de bedoeling om een winkelketen op te richten. We hebben geluk gehad. Het is zoals een boom die groeit”, zeggen de ondernemers. De opkomst van low cost non-foodretailers als Action bracht hen er wel toe om zichzelf in vraag te stellen: “Waar ligt onze toekomst? We kozen voor een andere positie op de markt, we gingen het assortiment upgraden en een ander type mensen aanwerven. Dat was een werk van vier jaar.” In 2015 verscheen de naam Extra op de winkelgevels. Intussen noemen ze zichzelf Extra Shop.

“Het verhaal klopt”

Een prijsvechter is de groeiende non-foodketen niet: de winkels willen inspireren. “Onze missie luidt ‘Offrir de l’inspiration et de l’harmonie pour toute la maison’. In onze winkels zie je de vertaling van deze missie: ze ogen mooi en inspirerend. Ook onze medewerkers inspireren: iedere inkoper en iedere afdelingsverantwoordelijke moet onze missie vertalen. Wanneer je er als retailer erin slaagt om je missie te vertalen in alle departementen, dan klopt je verhaal en hoef je nooit bang te zijn van de toekomst.”

Extra is niet duur, wel duurzaam qua prijs, vertellen Huysentruyt en Lesage: “De prijs-kwaliteitverhouding moet kloppen. Een poetsvrouw zal haar dweil eerder bij ons kopen dan elders, omdat die van ons jaren meegaat. We proberen om lokale bedrijven te betrekken. Veegborstels bijvoorbeeld worden nog in België gemaakt en de kwaliteit is gewoon veel beter. Het is wat duurder, maar op termijn goedkoper als je het uitrekent: een Chinees product gaat minder lang mee. Wij leven zelf ook duurzaam. Ik koop schoenen waar ik tien jaar mee verder kan, ik laat ze herstellen. Als we een dweil kopen, dan is dat niet om hem na een jaar weg te gooien. Maar klanten die toch liever het goedkoopste product kopen, komen bij ons ook aan hun trekken. Met een klein budget kan je toch je kar vullen in een Extra Shop.”

“Medewerkers worden ambassadeurs”

Naast onderhoud is decoratie een belangrijke afdeling voor Extra Shop. De producten staan opgesteld in thema’s of universums: “We spelen een beetje binnenhuisarchitect voor de mensen. Klanten waarderen die creativiteit. In de kerstperiode hebben we acht à twaalf mooi versierde kerstbomen staan, in verschillende thema’s. Mensen kopen dan de boom maar ook de versiering erop. Beleving is waar het over gaat.”

Om die beleving op de winkelvloer waar te maken, investeert Extra Shop in zijn medewerkers. “Wij geven onze mensen verantwoordelijkheid, we zorgen dat ze trots zijn op hun werk. Bezoek onze winkels en je weet genoeg: onze mensen lachen, het is hier aangenaam werken. We hebben hier twintig mensen opgeleid in kerstboomversiering. Zij kunnen dan andere mensen opleiden. Als je medewerkers verantwoordelijkheid geeft, worden ze ambassadeurs van je bedrijf. Ze gaan in hun vriendenkring vertellen dat ze niet alleen verkoopster zijn, maar ook verantwoordelijk voor de kerstboomdecoratie. Vorig jaar hebben we 800.000 euro geïnvesteerd in opleiding.”

“Geen burn-outs hier”

Er zit veel meer in de mensen dan je denkt, zegt Lesage: “Als wij meer uit de mensen halen, gaan ze ook gelukkiger zijn. Mensen die zich goed voelen, gaan beter werken. Het is een win-win situatie. Mensen zijn meer dan twee handen die komen werken. Mensen hebben waarden, willen ook iets bereiken in het leven, willen erkenning. Eigenlijk is commerce doen gemakkelijk: de sleutel tot succes zijn de mensen.”

“Van onze 450 medewerkers is er niemand met een burn-out, ook al werken ze hard. Burn-out heeft niks te maken met hard werken, wel met evenwicht en je gewaardeerd voelen. De overheid komt dan met voorstellen als de vierdaagse werkweek, maar dat is naast de kwestie. Mensen zijn geen machines. Als je mensen als machines ziet, dan krijg je burn-outs. Wanneer je ze als mensen ziet, dan heb je geen burn-outs.”

“Vlaanderen ligt op tafel”

Vandaag heeft de retailer 43 winkels van 1200 tot 2000 m², verspreid over heel Wallonië; van Doornik tot Luik en van Brussel tot Luxemburg. Ziet Extra nog expansiepotentieel? “In Wallonië kunnen er nog tien à vijftien winkels bij, om uit te komen op ongeveer zestig winkels. Dat moet haalbaar zijn. We vergroten ook nog bestaande winkels. Volgende maand verhuizen we in Froyennes van een huurpand naar een eigen pand. We proberen eigen winkels te bouwen en niet te huren. Verder staan er nog een stuk of drie nieuwe locaties op de planning. Maar vergunningen krijgen is niet zo makkelijk.”

Voor verdere groei denken de ondernemers nu toch ook aan Vlaanderen: “Het ligt op tafel. Een makkelijke oefening wordt het niet, maar ik denk dat we het moeten doen op termijn. Ons bedrijf is Franstalig, dus het vergt toch voorbereiding. Het is makkelijker om tien winkels toe te voegen in Wallonië dan om er drie te openen in Vlaanderen. Maar er is zeker een markt: wat wij doen is toch anders dan wat andere non-foodketens doen.”

Opmerkelijk: een webshop heeft de retailer nog niet. Die zal later dit jaar volgen, in eerste instantie met afhalen in de winkel. “De sociale functie van een winkel vinden wij te belangrijk. We zien onze klanten graag binnenkomen. Hoe kunnen we hen anders inspireren?” Maar Extra Shop wil klanten wel de service bieden om producten te bestellen en laten klaarleggen in de winkel.

“Onszelf overbodig maken”

Over cijfers blijven Huysentruyt en Lesage discreet: “We zijn West-Vlamingen”, lachen ze. “Maar we groeien elk jaar. Mensen denken soms dat bedrijfsleiders de hele tijd bezig zijn met omzet en winst, maar dat is niet zo. Ik las twintig jaar geleden een artikel over verhuurbedrijf Dockx. Die man zei: ‘ik ben maar winst beginnen maken toen ik niet meer geïnteresseerd was in de winst’. En zo is het: wij kijken één keer per jaar naar de winst. En één keer per maand naar de omzet. Meer niet. We zijn altijd bezig met mensen, processen, producten…”

Wat is dan de ultieme ambitie van het ondernemerspaar? “We willen onszelf de komende jaren overbodig maken: het bedrijf laten groeien op zo’n manier dat het ook zonder ons kan. Dat is niet makkelijk, omdat we de oprichters zijn. Je moet loslaten, de juiste mensen vinden… Onze grootste uitdaging is dat. Of onze drie kinderen in het bedrijf zullen stappen, dat weten we nog niet. Ze zijn nog jong, we laten ze kiezen.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN