RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Je hoeft niet groot te zijn om op Amazon te verkopen”

icon
Algemeen14 september, 2022
Eva Faict, Amazon Belgium

Size doesn’t matter voor Amazon, dat nu ook een Belgisch platform lanceert: de e-commercegigant wil een springplank zijn voor kleine en middelgrote ondernemers. “Je krijgt toegang tot miljoenen consumenten wereldwijd”, zegt country manager Eva Faict.

One stop shop voor Belgen

Over de exacte lanceringsdatum doet de retailer nog wat mysterieus, maar binnenkort is het zover: dan gaat de website Amazon.com.be (eindelijk) open. “Het is zeker niet de bedoeling om geheimzinnig te zijn, maar ik kan nog geen exacte datum communiceren. Ik kan alleen maar zeggen: ‘coming soon’. In de komende maanden”, zegt country manager Eva Faict.

Ze benadrukt het belang van een lokale aanwezigheid voor het e-commerceplatform: “We zijn enorm dankbaar dat Belgen tot nu toe al shopten op amazon.fr, amazon.de, amazon.nl… Maar wat we zagen, is dat er meer en meer vraag kwam naar een lokale experience, waar klanten één catalogus hebben met veel productkeuze, één prijszetting die heel relevant is voor België, en gemak, zoals kunnen betalen met Bancontact. Ook een snelle en betrouwbare levering is van tel. Kortom: we openen een one stop shop voor Belgen.”

Al meer dan 1000 Belgische kmo’s

De retailer bouwt dan ook een lokaal team uit. “Zeker, we hebben een kantoor op de Kunstlaan in Brussel waar al zo’n honderd mensen aan de slag zijn, en dat groeit nog. Binnenkort openen we een bezorghub in Antwerpen, waar we meteen ook 50 medewerkers aanwerven.”

De komst van Amazon zal e-commerce in België een bijkomende stimulans geven, is haar overtuiging. Het platform wil Belgische ondernemingen de kans geven om hun producten wereldwijd te verkopen. Je hoeft niet groot te zijn om op Amazon te verkopen, zegt Faict: “Size doesn’t matter. België is een land van ondernemers en van kmo’s. Veel van die bedrijven zijn nog niet op Amazon actief, maar we hebben nu toch al meer dan 1000 selling partners in België. Die verkopen hun producten in heel Europa of zelfs wereldwijd. Die partners zijn voor ons van essentieel belang: ze vertegenwoordigen nu al 50% van de omzet.” Een echt succesverhaal bijvoorbeeld is dat van het Antwerpse Loop Earplugs: dat zijn de meest verkochte oordoppen in de VS.

Succesrecept

Met welke troeven komt Amazon nu de Belgische markt op? “Ten eerste brengen we heel veel technologie en knowhow mee. We vertalen dat in trainingen en hulpmiddelen. Ga zeker eens kijken op sell.amazon.com.be: wat we daar aanbieden is echt ongezien. Zo helpen we kmo’s om te digitaliseren en de stap naar e-commerce te zetten. Ik kijk ernaar uit dat Belgische bedrijven amazon.com.be gaan gebruiken als een springplank naar succes. Een handige dienst is bijvoorbeeld fulfillment by Amazon. We nemen al je supply chain noden over, om shoppers next day delivery te garanderen.”

De globale voetafdruk van Amazon is een tweede troef: “Bedrijven die nu bij Amazon starten kunnen uiteraard in België verkopen, maar in enkele kliks kunnen ze hun catalogus kopiëren naar onze andere winkels wereldwijd, en zo miljoenen en miljoenen klanten bereiken.” Het zogenaamde “vliegwielmodel” is het succesrecept: “De voorbije 25 jaar is gebleken dat de combinatie van heel veel keuze, scherpe prijzen en een makkelijke klantenervaring de basis is van ons succes.”

“Omnichannel is de toekomst”

Sommige meer traditionele winkeliers vrezen de komst van Amazon, die een grote impact kan hebben op het retaillandschap, maar e-commerce gaat de fysieke retail niet vervangen, zegt Faict.

“We geloven in omnichannel: we hebben zelf ook fysieke winkels, zoals de Amazon Fresh supermarkten, en de Amazon style modewinkels die artificiële intelligentie inzetten om klanten beter te bedienen. Die hybride retailvorm is de toekomst volgens ons.” Dat Amazon een té dominante speler zou zijn, weerlegt ze: “Wereldwijd hebben we nog maar een marktaandeel van zowat 1%.”

Wie is country manager Eva Faict?

Eva Faict startte haar loopbaan bij Amazon zo’n zeven jaar geleden in Londen, bij de boekendivisie. “Maar na vijf jaar – en wegens de Brexit – besloot ik om weer naar België te verhuizen. Op dat moment hadden we nog geen sterke aanwezigheid in België, dus begon ik in Luxemburg bij het Europese expansieteam. We lanceerden in Turkije in 2018, Nederland in 2020. Daarna werd ik verantwoordelijk voor België en Luxemburg, met als doel om een lokale aanwezigheid in België te lanceren. Voor mij is Amazon een succesverhaal, een zeer innovatief bedrijf waar ik me nog geen moment verveeld heb sinds ik er deel van uitmaak.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Size doesn’t matter voor Amazon, dat nu ook een Belgisch platform lanceert: de e-commercegigant wil een springplank zijn voor kleine en middelgrote ondernemers. “Je krijgt toegang tot miljoenen consumenten wereldwijd”, zegt country manager Eva Faict.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische winkelcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

  • icon
    Algemeen26 september, 2023
    Doek valt definitief over Big Bazar

    Ondanks verschillende reddingspogingen en vertragingsmanoeuvres valt het doek nu écht over Big Bazar: dinsdagochtend sprak de Amsterdamse rechtbank het faillissement uit. 1300 mensen verliezen hun baan.

Evenementen
  • 19
    okt
    Category Management Congress
  • 23
    nov
    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon
    Mode5 september, 2023
    Shoeby is zoveelste Nederlandse retailer die dreigt om te vallen
  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk
  • icon
    Mode14 september, 2023
    Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers
  • icon
    Food22 september, 2023
    Match en Smatch stoppen: Colruyt koopt 57 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN