RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Alibaba
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Alibaba plots geen verkoopcijfers meer geeft voor Singles’ Day

icon
Algemeen15 november, 2022

Het jaarlijkse Chinese 11.11-festival, ook gekend als Singles’ Day, lijkt dit jaar geen groot succes te zijn geweest voor Alibaba. De e-commercereus stuurt voor het eerst geen jubelend bericht meer uit met hoeveel omzetstijging er is gerealiseerd.

Ongeveer in dezelfde lijn

Singles’ Day was jarenlang een hoogdag voor de onlineconsumptie, met verkoopcijfers die Amazons Prime Day en Black Friday in het Westen doen verbleken. Het jaarlijkse koopjesweekend is inmiddels uitgegroeid tot een koopjesperiode van liefst achttien dagen, maar de groei lijkt stil te vallen. Vorig jaar was er al een groeivertraging met “maar” 8,5% meer omzet, nu heeft Alibaba het omfloerst over min of meer vlakke groei.

Vorig jaar verkochten deelnemende merken – waaronder ook heel wat Westerse bedrijven – voor omgerekend 76 miljard euro via de platformen van Alibaba. Nu liggen de cijfers “ongeveer in lijn” met die van 2021, deelt de Chinese e-commercereus mee. In totaal deden 290.000 merken mee, ook al evenveel als vorig jaar.

Economische tegenwind

China heeft nog last van coronabeperkingen, maar voelt ook “economische tegenwind” en storingen in de toeleveringsketen, geeft Alibaba toe. Om consumenten toch over de streep te trekken, investeerden aanbieders nochtans in nieuwigheden als virtuele influencers, een recordaantal productaanbiedingen en doorgedreven targeting. “In een futuristisch voorbeeld van de ‘all-out push’ stuurde Alibaba meer dan 700 autonome bezorgrobots op pad, twee keer zoveel als vorig jaar”, aldus nog het retailplatform.

Toch waren er dit jaar minder toeters en bellen, én minder koopjes. In plaats van kortingen te geven, probeerden merken volgens Bain & Co eerder de kans om nieuwe producten te testen en gegevens te verzamelen voor het komende jaar. Ook werd sterk ingezet op exclusieve deals, lidmaatschapsmodellen en beloningsprogramma’s. Zo bracht bijvoorbeeld skateboardmerk Vans schoenen in beperkte oplage uit en lanceerde Burberry een sjaal exclusief op het luxeplatform Tmall.

Eind november zal blijken of de magere Singles’ Day een voorbode was voor Black Friday – en mogelijk zelfs de eindejaarsperiode – in het Westen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Het jaarlijkse 11.11-festival, ook gekend als Singles’ Day, in China lijkt dit jaar geen groot succes te zijn geweest voor Alibaba. De e-commercereus zegt niet hoeveel omzet is gerealiseerd, maar heeft het alleen over “vergelijkbare” cijfers als vorig jaar.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN