RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door
In dit artikel
  • Tags ChatGPT
  • Onderwerpen innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Maak kennis met RetailGPT, onze nieuwe winkelmedewerker”

icon
Algemeen25 april, 2023
Shutterstock

Praat je binnenkort tegen een scherm op wieltjes dat komt aangerold wanneer je een winkel binnenstapt? Het zou zomaar kunnen. ChatGPT brengt ook in de retailsector een waaier aan nieuwe mogelijkheden.

ChatGPT boekt je droomvakantie

Dankzij ChatGPT is artificiële intelligentie veel toegankelijker geworden: je kan er immers gewoon in mensentaal tegen praten. In heel wat sectoren beginnen bedrijven de AI-tool dan ook volop te gebruiken. De retailsector is hier geen uitzondering op: de toepassing kent immers heel wat interessante mogelijkheden binnen de retail.

OpenAI, het bedrijf dat ChatGPT heeft ontwikkeld, biedt ontwikkelaars voortaan de mogelijkheid om plug-ins te bouwen die ChatGPT meer specifieke kennis kunnen bijbrengen. Zo heeft online reisbureau Expedia een plug-in gemaakt die het plannen van een reis eenvoudiger moet maken. Ook Klarna Shopping heeft zo’n plug-in gemaakt, die naar eigen zeggen voor een “hoogst gepersonaliseerde shoppingervaring moet zorgen”. Shopify en Instacart gebruiken het AI-systeem systeem in hun chatbots, die klanten helpen bij het kiezen van producten. Ook Zalando rolt momenteel een test uit met een AI-assistent.

Wat een menselijke winkelmedewerker niet kan, is binnen een paar milliseconden een heleboel relevante informatie opzoeken, zoals het resultaat van marktonderzoeken, voorkeuren en smaak van klanten of de actuele voorraadstatus. Een AI-assistent kan op basis van al die gegevens zeer snel een accuraat shoppingadvies geven. Daarnaast kan ook een klantendienst gebruikmaken van het ChatGPT-systeem, bijvoorbeeld voor wanneer een klant vraagt naar de status van een bestelling.

De medewerker van morgen?

Ook voor andere taken kan de retailsector ChatGPT inzetten. Zo kan het systeem helpen bij het maken van productomschrijvingen of advertenties. Met een paar eenvoudige instructies kan het systeem een bruikbaar resultaat produceren.

Het gebruik beperkt zich momenteel nog tot online retail, maar ook fysieke winkels kunnen de technologie gebruiken. Het is nog toekomstmuziek, maar door de ontwikkelingen binnen de robotica en de krapte op de arbeidsmarkt zou een mensachtige robot met artificiële intelligentie er sneller kunnen zijn dan we denken.

Nog maar in babyschoentjes

Los van het feit dat de meeste mensen nog steeds menselijke interactie verkiezen boven spreken tegen een robot, heeft de huidige AI-technologie evenwel nog te duidelijk beperkingen. Zo kan ChatGPT heel moeilijk nuances herkennen. Aangezien het systeem al zijn informatie rechtstreeks van het internet haalt, zijn de resultaten bovendien niet altijd betrouwbaar.

Hoewel het openstellen van het systeem via plug-ins de “kennis” van ChatGPT in een sneltempo kan uitbreiden, zal bij alles wat ChatGPT aan tekst genereert in heel veel gevallen toch nog een menselijke tussenkomst nodig zijn. Vergeet ook niet dat het systeem nog piepjong is, of zoals trendwatcher Daria Krivonos het stelt: “van een baby verwacht je toch ook niet dat hij al kan hardlopen“?

Met andere woorden, AI kan in de retail een handig hulpmiddel zijn – en vooral worden – bij veel taken. Van klanten producten helpen vergelijken tot marketingplannen opstellen, het is duidelijk dat er een enorm potentieel is voor de toekomst.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • ChatGPT

Praat je binnenkort tegen een scherm op wieltjes wanneer je een winkel binnenstapt? Met ChatGPT ontstaat ook in de retailsector een waaier aan mogelijkheden.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN