RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags afval
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder afval? “Kleding en elektronica moeten duurder worden”

icon
Algemeen31 januari, 2023
Shutterstock.com

In de Europese Unie wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt? Het gaat immers heus niet alleen om geretourneerde onlinebestellingen.

Uit de mode of kapot

Een studie van de Zweedse universiteit van Lund veroorzaakte vorige week veel ophef: de onderzoekers schatten immers in juli vorig jaar dat in de loop van 2022 voor 21,7 miljard euro aan onverkocht textiel en elektronica vernietigd zou gaan worden. Een enorme hoeveelheid, terwijl afval en verspilling in andere categorieën (zoals voeding en verzorgingsproducten) daar nog niet eens zijn bijgerekend. De aandacht verschoof – anders dan in de studie – echter helemaal naar de retourzendingen door consumenten.

Hoewel het klopt dat ook heel wat teruggestuurde producten worden vernietigd, zijn retours slechts één van de vijf genoemde oorzaken. De onderzoekers zien ook overproductie en onverkoopbare voorraden als belangrijke factoren. Vooral in de modebranche is dat laatste een blijvende kwestie: zelfs in outlets raakt kleding die ‘gedateerd’ of uit de mode is maar moeilijk verkocht. Verder raken producten soms beschadigd in het transport. Tot slot zijn er nu eenmaal af en toe productiefouten of terugroepingen. Alleen in dat laatste geval is vernietiging geoorloofd, argumenteren de onderzoekers.

België als positief voorbeeld

Niemand heeft er baat bij dat producten op de vuilnisbelt belanden. Waar gaat het dan mis? Zowel ‘stroomopwaarts’ (bij de productie) als ‘stroomafwaarts’ (bij de consument), stellen de onderzoekers van de Zuid-Zweedse universiteit. Zo zijn er nog vaak obstakels voor handelaars en producenten, bijvoorbeeld omdat ze toch nog btw moeten betalen als ze producten wegschenken. België wordt dan ook genoemd als een positief voorbeeld, aangezien handelaars hier sinds 2019 de btw kunnen recupereren als ze overschotten aan goede doelen doneren.

Ook is er nog een tekort aan een degelijk herdistributienetwerk. De tweedehandsmarkt zou nog verder moeten groeien, zowel aan de vraagzijde als aan de aanbodzijde. “Het is moeilijk voor bedrijven om levensvatbare alternatieven voor productvernietiging te vinden als er geen hergebruikspelers op industriële schaal zijn”, stelt het rapport.

Spullen zijn te goedkoop

Er is nog een fundamentele voorwaarde: om producten een tweede leven te geven, moeten ze dat wel aankunnen. De kwaliteit moet omhoog, besluiten de onderzoekers onomwonden. Zelfs om te zorgen dat er minder retours zijn, is dat een belangrijke voorwaarde: producten van betere kwaliteit zullen mensen minder ondoordacht bestellen en minder onbezonnen terugsturen. “Producten van lage kwaliteit, die niet-duurzaam en niet-repareerbaar zijn, zijn gewoonlijk het eerste doelwit voor vernietiging”, klinkt het.

De oplossing ligt volgens de studie is bij minder, beter en duurder. Als producten een langere levensduur hebben en volgens hogere normen worden gemaakt in milieuvriendelijke omstandigheden, zouden de kosten voor fabrikanten waarschijnlijk verhogen. Dat is goed, want het zou overproductie ontmoedigen, klinkt het besluit: “Hogere prijzen zijn dan misschien wel nodig, aangezien producten aantoonbaar te lang te goedkoop zijn geweest, ten koste van het milieu.”

In maart vorig jaar boog de Europese Commissie zich ook al over de kwestie: in het licht van de Europese duurzaamheidsdoelstellingen moet ook verspilling in non-food worden teruggedrongen. Maar welk model zou Europa dan volgen: de Franse anti-afvalwet, die stipuleert dat onverkochte goederen altijd moeten worden hergebruikt of gerecycleerd, of de Duitse zorgplicht? Die laatste legt geen straffen op, maar eist transparantie: bedrijven moeten inzicht geven, ook in hun afval- en retourstromen. Aan de hand daarvan kunnen latere verplichtingen volgen. Europa lijkt nu de Duitse piste te volgen. In de loop van dit jaar volgt concrete regelgeving.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • afval

In Europa wordt jaarlijks voor bijna 22 miljard euro aan onverkochte producten vernietigd. Maar wat betekent dat cijfer echt?

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Stakingen op til in de hele retailsector?

    Er moet een einde komen aan de trend naar franchisering in de retail, vinden de vakbonden. Ze eisen gelijk loon voor gelijk werk en plannen een actiedag op 17 april, bij de start van het sectoraal overleg. Het dreigen moeilijke onderhandelingen te worden.

  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Innovatieve LED wall kleurt winkelcentrum

    Waasland Shopping pakt uit met een van de grootste en meest innovatieve MicroLED walls van de Benelux. ‘The Wall’ is ruim 16 vierkante meter groot, telt meer dan 10 miljoen pixels en biedt dankzij de uitzonderlijke beeldkwaliteit een onvergetelijke ervaring aan de shoppers.

  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN