RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse onlineshoppers meest honkvaste van Europa

icon
Algemeen1 juli, 2020

Nederlandse consumenten doen hun online-aankopen hoofdzakelijk in eigen land. Slechts 15% van de online-uitgaven gebeuren in het buitenland, en dan liefst bij Zalando. Op Europees niveau blijken Nederlanders daarmee uitzonderlijk vaderlandsgezind.

 

Bovenal in eigen land

In 2019 gaven Nederlandse consumenten voor 3,5 miljard euro uit in buitenlandse webshops, goed voor 15,1% van al hun online-aankopen. Dit is een stuk minder dan gemiddeld in Europa: in de 16 landen van de Europese Unie doen consumenten gemiddeld 23,55% van hun online-aankopen in het buitenland.

 

De hoofdreden hiervoor is, volgens belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe, dat de grote Nederlandse webshops er al meer dan een decennium lang sterke gevestigde waarden zijn: Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Albert Heijn. Zalando is weliswaar de favoriet van de Nederlanders als ze dan toch eens over de grens kleren gaan kopen. 

 

In het jaarlijkse onderzoek van Cross-Border Commerce Europe eindigt Nederland daarmee op de 16e en laatste plaats in een rangschikking van de Europese landen waar consumenten het meest buiten de eigen grenzen kopen. Ook in 2018 bengelde het land al helemaal achteraan de staart.

 

Tweede grootste als aanbieder

Opvallend: hoewel Nederlanders zelf niet veel in het buitenland kopen, kopen buitenlanders wel veel bij hen. Nederland staat op de tweede plaats in de top tien van Europese landen die over de grenzen heen verkopen. Al zijn binnenlandse marktleiders Bol.com en Coolblue niet degene waarvoor Nederland in het buitenland bekend staat: de webshops die in de rest van Europa het meest verkopen zijn achtereenvolgens C&A, GPS-merk TomTom en EMP. Die laatste is bekend van de webshop Large voor rockliefhebbers.

 

Duitsland staat in de export-ranking weliswaar met stip op nummer een, met dank aan onlineleider Zalando. Thomann en Bikester vervolledigen er de top drie van meest internationale webshops. Opvallend: Duitsland levert het grootste aantal ‘cross-border’ webwinkels af. Het land telt liefst 116 toonaangevende webshops die in minstens drie Europese landen succes hebben. Daarbij horen zes marktplaatsen en 53 (50%) online ‘pure players’ zonder fysieke winkels.

 

De totale online cross-bordermarkt in de Europese Unie vertegenwoordigde in 2019 een omzet van 108,75 miljard euro, exclusief reizen. De grootste uitdagingen voor consumenten die online over de grens heen bestellen zijn leveringstijden, verkeerd geleverde goederen, beschadigde goederen en het retourbeleid. Gedurende de coronapandemie werden de logistieke uitdagingen nog veel prominenter, zag CBCommerce. 

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Nederlandse consumenten doen hun online-aankopen hoofdzakelijk in eigen land. Slechts 15% van de online-uitgaven gebeuren in het buitenland, en dan liefst bij Zalando. Op Europees niveau blijken Nederlanders daarmee uitzonderlijk vaderlandsgezind.   Bovenal in eigen land In 2019 gaven Nederlandse consumenten voor 3,5 miljard euro uit in buitenlandse webshops, goed voor 15,1% van al hun online-aankopen. Dit is een stuk minder dan gemiddeld in Europa: in de 16 landen van de Europese Unie doen consumenten gemiddeld 23,55% van hun online-aankopen in het buitenland.   De hoofdreden hiervoor is, volgens belangenorganisatie Cross-Border Commerce Europe, dat de grote Nederlandse webshops er al...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN