RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omnichannel koopgedrag is het nieuwe normaal

iconAlgemeen29 april, 2021

De recente groeispurt voor e-commerce is een blijver: ook na de pandemie zullen Europese shoppers beduidend meer online blijven kopen. Dat geldt voor alle leeftijdsgroepen, in elke productcategorie, zegt een nieuw Europees onderzoek.

 

Gemak, deals en snelheid

De recente lockdowns hebben het koopgedrag blijvend veranderd. Een meer gemengde winkelbenadering, met een groter gewicht voor onlineshoppen, wordt het nieuwe normaal voor Europese consumenten. De intentie van shoppers om ‘alles’ of ‘de meeste’ aankopen online te doen, stijgt van 10% voor de pandemie naar 15% na de pandemie, zo blijkt uit het nieuwe Smart E-Commerce rapport van UPS. De verwachting om ‘alles’ of ‘het meeste’ in de fysieke winkel te kopen daalde met 14% van 54% naar 40%. Leeftijd speelt daarbij geen rol: er waren grote dalingen in alle leeftijdsgroepen. De grootste verschuiving naar online winkelen vindt plaats in de categorieën huishoudelijke producten, cosmetica en levensmiddelen.

 

Niet dat de fysieke winkel helemaal uit de gratie is van de shopper: mensen waarderen het plezier van het fysiek winkelen (41%) en de perceptie dat fysiek winkelen een meer persoonlijke ervaring oplevert (38%). Maar gemak is veruit de belangrijkste reden om toch voor online winkelen te kiezen, vindt bijna de helft (48%) van de respondenten. Andere argumenten zijn het vinden van goede deals online (44%) en snelheid (41%). 38% van de respondenten gelooft dat producten online meestal goedkoper zijn.

 

Grote ketens versus zelfstandige winkels

Willen consumenten sinds de pandemie meer bij lokale, zelfstandige winkels kopen? Dat is relatief. In alle retailsectoren krijgen grote ketens duidelijk de voorkeur, met de hoogste responspercentages voor witgoed (63%) en voeding (62%). De belangrijkste argumenten om toch bij zelfstandige winkeliers te kopen: een verlangen om kleine of lokale bedrijven te helpen, een betere klantenservice en een meer gepersonaliseerde klantervaring.

 

Shoppers waarderen merkcommunicatie via sociale media, maar aankopen via sociale mediamarktplaatsen als Facebook Marketplace of Instagram Shopping blijven voorlopig beperkt: 14% doet het minstens een keer per maand. 80% van de respondenten geeft aan dat ze merken waarderen die hun klanten en medewerkers voorop stellen in hun communicatie. Wel 60% vindt dat merken tijdens de pandemie te veel hebben gecommuniceerd.

 

Duurzame verwachtingen

Opmerkelijk: gratis bezorgen en terugsturen is de belangrijkste factor die de ervaring van kopen in een fysieke winkel weerspiegelt, en dat nog meer voor respondenten van 55 of ouder. Anderzijds verwachten consumenten wel dat retailers voldoende oog hebben voor duurzaamheid, en dat geldt ook voor de bezorgopties. Van grote retailers zien shoppers graag milieuvriendelijke verpakkingen (54%), compensatie van de CO2-uitstoot voor leveringen (48%), alternatieve bezorgopties (47%), elektrische bezorgvoertuigen of met een lage uitstoot (47%), een minimum bestelling voor gratis levering (44%) en minimum bezorgkosten (42%).

 

Met betrekking tot de brexit verwacht 72% van de Europese consumenten dat aankopen uit het Verenigd Koninkrijk duurder zullen worden en denkt 69% dat ze ook langer onderweg zullen zijn. Omgekeerd denkt 66% van de Britten dat goederen uit de EU in 2021 duurder zullen worden, terwijl 64% gelooft dat bestellingen door de nieuwe douane-eisen langer onderweg zullen zijn. Algemeen verwacht 77% van de respondenten dit jaar een wereldwijde recessie en plant 57% om minder uit te geven.

 

“De houding ten opzichte van online winkelen blijft de pre-lockdown-trends volgen en er is zelfs sprake van tekenen van lichte groei. Er zijn voldoende mogelijkheden voor online retailers van elke omvang om in 2021 nieuwe klanten binnen te halen. Om dat te bereiken, is een meer holistische benadering van de totale klantervaring de moeite waard, alsook een meer persoonlijke aanpak die het klanten gemakkelijk maakt,” concludeert Tim Helsen, country manager Benelux bij UPS.

 

In totaal bevroeg de enquête meer dan 10.000 volwassenen in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk tussen 7 en 18 januari 2021.

 

 

 

 

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De recente groeispurt voor e-commerce is een blijver: ook na de pandemie zullen Europese shoppers beduidend meer online blijven kopen. Dat geldt voor alle leeftijdsgroepen, in elke productcategorie, zegt een nieuw Europees onderzoek.   Gemak, deals en snelheid De recente lockdowns hebben het koopgedrag blijvend veranderd. Een meer gemengde winkelbenadering, met een groter gewicht voor onlineshoppen, wordt het nieuwe normaal voor Europese consumenten. De intentie van shoppers om ‘alles’ of ‘de meeste’ aankopen online te doen, stijgt van 10% voor de pandemie naar 15% na de pandemie, zo blijkt uit het nieuwe Smart E-Commerce rapport van UPS. De verwachting om...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconAlgemeen11 augustus, 2022
    Rechter: “Niet duidelijk dat wie bestelt ook moet betalen”

    Is een bestelknop niet genoeg om klanten duidelijk te maken dat ze moeten betalen? Een rechter in Amsterdam oordeelt van niet, in een geschil tussen Bol.com en een consument. De uitspraak is opmerkelijk nieuws voor heel wat webshops.

  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland

    De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood18 juli, 2022
    In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht
  • iconFood9 augustus, 2022
    Koopt Ahold Delhaize Amerikaanse supermarktreus Albertsons?
  • iconFood10 augustus, 2022
    Deliveroo stopt in Nederland
  • iconMode20 juli, 2022
    De Bijenkorf opnieuw diep in het rood
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN