RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BeCommerce
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Onlineklant koopt minder spullen, meer reizen

icon
Algemeen10 januari, 2023
Shutterstock.com

De Belgische e-commerce kende in het derde kwartaal een mooie groei, die grotendeels te danken is aan een inhaalbeweging: Belgen profiteren volop nu ze weer kunnen reizen, maar ze besparen op de aankoop van (luxe)producten.

Gemiddelde besteding stijgt

In het derde kwartaal van 2022 besteedden Belgen 3,6 miljard euro online, een stijging met 12% vergeleken met vorig jaar. Voor de drie kwartalen samen sinds januari, gaat het om een omzet van 10,8 miljard euro, of een stijging met 23%. Het aantal shoppers daalde wel licht: 6,9 miljoen Belgen shopten in het derde kwartaal online (-2%). Samen deden ze 40,9 miljoen online aankopen, evenveel als een jaar geleden. De gemiddelde besteding per online shopper steeg met 14%, van 462 naar 525 euro. Dat blijkt uit BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor sectorfederatie BeCommerce.

Achter de cijfers gaan uiteenlopende trends schuil. De online aankoop van essentiële producten, zoals voeding en dranken, kent nog een groei, maar de omzet van luxeproducten, zoals kledij, speelgoed en huishoudelektro, daalt. De consument bespaart in een periode van onzekerheid.

Reizen in de lift

Anderzijds stijgt de online verkoop van pakketreizen, vliegtuigtickets en accomodaties. “De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, ziet woordvoerder Viktor Nuytten van BeCommerce. “Vooral de reizen stonden heel sterk. Per aankoop spendeert de Belg gemiddeld 799 euro aan pakketreizen en 384 euro aan reizen (vliegtuigtickets en accommodatie) buiten een pakket.”

Bancontact blijft het populairste online betaalmiddel, goed voor 52% van alle online aankopen en 43% van alle online uitgaven. Shoppen doen consumenten nog steeds het vaakst op de laptop, al wint de smartphone verder aan populariteit, goed voor 29% van de online aankopen. Het gemak om van thuis te bestellen blijft voor 4 op 10 shoppers de belangrijkste reden om online te winkelen, verzendkosten blijven de grootste drempel voor 35% van de shoppers, toch beduidend minder dan de 45% van een jaar geleden.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Belgische e-commerce kende in het derde kwartaal een mooie groei, die grotendeels te danken is aan een inhaalbeweging: Belgen profiteren volop nu ze weer kunnen reizen, maar ze besparen op de aankoop van (luxe)producten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen6 februari, 2023
    BeCommerce en SafeShops smelten samen

    BeCommerce en SafeShops, de twee Belgische sectorverenigingen voor e-commerce, kondigen aan dat ze fuseren. In de branche was al langer vraag naar professionalisering en een eengemaakte vereniging.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Carrefour is grootste retailer van België

    Belgische retailers evolueren naar minder maar grotere winkels. Behalve dan de supermarkten, die maar blijven toenemen. Zeker Carrefour is de meest aanwezige retailer van allemaal.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN