BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ontdek je Purpose met Herman Toch in Amsterdam

iconAlgemeen7 mei, 2019

Als je het over de toekomst van retail hebt, heb je het tegenwoordig automatisch over digitalisering en datagiganten als Zalando, Amazon en Alibaba. Er is nochtans ook een alternatief, ziet Happy Profit-auteur Herman Toch. In Amsterdam ontdek je het zelf.

 

Meer waarde met ‘social experience’

“Niet alleen vanuit digitalisering kun je innovatief en succesvol retailen. Grote spelers vandaag focussen volledig op de klantenbeleving, aan de hand van data en technologie, maar als je dat combineert met sociale beleving kun je meervoudige waarde creëren”, legt Herman Toch uit. 

 

Met die sociale beleving bedoelt Toch dat wat de consument koopt goed is voor zichzelf én voor de wereld. Zeker de nieuwe generatie millennials is daar erg vatbaar voor: ze willen met hun consumptie een betere versie van zichzelf en van de wereld verwezenlijken. 

 

Aangezien de millennials in de levensfase komen waarop ze volop in hun koop- en politieke kracht staan, kennen de ‘conscious consumer’-bewegingen vandaag een sterk momentum. Geconfronteerd met de systeemcrisissen door de globalisering, de klimaatverandering die zichtbaar wordt en de toenemende ongelijkheid, groeit de vraag naar ‘sustainable development goals’ en datatransparantie snel. 

 

Hét businessmodel van de toekomst

Duurzaam ondernemen, of ondernemen met ‘Purpose’ (zoals Herman Toch het noemt), is daarom nu leefbaar en klaar voor succes. Het is voor bedrijven ook de manier bij uitstek om je nog te kunnen onderscheiden. “De toenemende ongelijkheid zie je ook in retail: de groten worden steeds groter en hebben een ‘winner takes all’-mentaliteit: steeds minder bedrijven kunnen nog meedoen. Maar hun model is niet het enige model.”

 

Er staat een hele generatie retailers en merken op die het anders aanpakken, ziet Toch: “Hun hiërarchie van denken is anders. Als je onderneemt met Purpose creëer je ook waarde die niet alleen monetair en voor jezelf is. Als je kijkt naar de winststructuur voeg je nog een niveau toe: er is de functionele winst (het financiële), de emotionele winst (de band met het merk), maar ook nog de transformationele winst. Dit is het besef dat je effectief voor verandering, ten goede, zorgt.”

 

“Combinaties tussen die emotionele en transformationele winst zijn dé businessmodellen van de toekomst”, is de consultant en auteur overtuigd. Je ziet nu immers al ontzettend veel begeleidingsapps en formules die helpen met het beter invullen van het goede leven, of dat nu mensen helpen met gezonder eten is of zorgen dat er minder afval in de oceanen terechtkomt.

 

Retailhunt met Purpose in Amsterdam

Cijfers tonen dat het leidt tot succes, ook in de ‘war for talent’. Tony’s Chocolonely werkt nu bijvoorbeeld al samen met Albert Heijn en Callebaut, maar er zijn nog succesvoorbeelden bij de vleet. Een deel daarvan gaan Toch en RetailDetail bezoeken in Amsterdam op de retailhunt rond Purpose op 23 en 24 mei. 

 

Purpose wordt een algemene beweging, omdat ook grote spelers het oppikken, maar bij wie zich hierin echt wil onderscheiden zie je vooral dat duurzaamheid ingebakken zit in het volledige businessmodel. De klantenreis en -beleving is er anders dan bij sectorgenoten. Zo kunnen ze zich écht onderscheiden. “Dat zie je ook in de businessmodellen: er wordt heel veel met abonnementen gewerkt, recycling en upcycling of circulaire modellen.”

 

Centraal tijdens de retailhunt staat de vraag hoe ze het doen. De tweedaagse gaat op bezoek bij spelers uit van sectoren, van food over banking tot witgoed en tuinartikelen, vooral om er met retailers te spreken. Het worden intieme en openhartige blikken achter de schermen, ook over details en cijfers, de opportuniteiten evengoed als de uitdagingen. 

 

“Je zult overtuigd worden dat het niet naïef is”, aldus Toch, die in augustus een nieuw boek over het thema uitbrengt. Aan de hand van de concrete doe-schema’s in dat boek gaan de deelnemers ook zelf in interactie. “Deze retailhunt is er voor iedereen die er al mee bezig is of aan de reis wil beginnen, ongeacht hoe ver je staat. Het is niet zo belangrijk of je er al veel van weet, als er maar een intrinsieke motivatie is. Je zult ook leren van elkaar.” 

 

 

De retailhunt Amsterdam 2019 gaat door op 23 en 24 mei. Klik hier voor meer informatie. Opgelet: het aantal plaatsen is beperkt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Als je het over de toekomst van retail hebt, heb je het tegenwoordig automatisch over digitalisering en datagiganten als Zalando, Amazon en Alibaba. Er is nochtans ook een alternatief, ziet Happy Profit-auteur Herman Toch. In Amsterdam ontdek je het zelf.   Meer waarde met ‘social experience’ “Niet alleen vanuit digitalisering kun je innovatief en succesvol retailen. Grote spelers vandaag focussen volledig op de klantenbeleving, aan de hand van data en technologie, maar als je dat combineert met sociale beleving kun je meervoudige waarde creëren”, legt Herman Toch uit.    Met die sociale beleving bedoelt Toch dat wat de consument koopt...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart

    Walmart begint met dronebezorging in liefst zes verschillende Amerikaanse staten: het is de bedoeling dat nog dit jaar vier miljoen huishoudens hun pakketjes uit de lucht zien vallen.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten

    Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Blokker-familie verlaat Belgische winkelstraten

    De familie Blokker trekt zich terug uit de Belgische commerciële vastgoedwereld. Al voor 50 miljoen euro aan winkelpanden werd verkocht, nog zo’n 20 miljoen euro aan vastgoed staat te koop. Maar wie kocht al die panden?

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be