RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AVACollect&GoColruyt GroupDecathlonMaxedaMediaMarkt
  • Onderwerpen RetailDetail EventsRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Opinie] Het einde van omnichannel

icon
Algemeen24 maart, 2023

“Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen”. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Dat is echter vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Net wél verschillen

Wist je dat al 70% van de laptops in Nederland online worden gekocht? België volgt snel, aldus Frederik De Vetter (directeur België voor MediaMarkt). Ook de meerderheid van de doe-het-zelfaankopen gebeurt binnenkort via marktplaatsen. Om over online boodschappen nog maar te zwijgen, kijk maar naar het succes van Collect & Go.

Precies daarom openen zowel Maxeda als Decathlon een eigen marktplaats; gesloten platformen weliswaar, om een gecureerde one stop shop te kunnen voorzien met alleen zorgvuldig geselecteerde partners. Zo krijgen we straks een doe-het-zelfplatform met zowaar een miljoen referenties en een heuse community voor alle sporters, met alles van tweedehandsski’s tot sportreizen.

Hoe is dit nog retail, hoor ik u denken? En hoe kan de fysieke winkel daar in ‘s hemelsnaam mee concurreren? Niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. In de sector zeggen we graag dat de verschillen tussen fysiek en online verdwijnen: de grenzen vervagen tot er geen onderscheid meer is. Dát is omnichannel. Wel, precies die omnichannel is dood. Erik Cuypers van Maxeda wil het woord “bullshit” niet meer in de mond nemen, maar het feit blijft: het verschil tussen de fysieke winkel en online is nog nooit zo duidelijk geweest.

“Treat me like a queen”

Vandaag is pas echt helder (dank u, coronavirus) hoe de twee elkaar kunnen aanvullen. In het fysieke winkelpunt gaat niks boven de medewerker. Menselijk contact is zelfs voor de huidige jongeren het hoogste goed: geen chatbots, maar kunnen bellen als er iets scheelt. De klant is vandaag ‘omniconsumer’, maar dat betekent ook dat die duidelijke verwachtingen koestert.

“Treat me like a queen”, zegt de next-gen consument, die houdt van service en vrijheid. Een blitse winkelinrichting is daarbij niet de essentie, de ‘basics’ wel. De ultieme ‘customer experience’ is de klant goed helpen en het juiste product op het juiste moment leveren, om De Vetter nog even te quoten. Zo ogenschijnlijk simpel als het lijkt, zo complex is het in realiteit. Je kan er namelijk hele congresdagen mee vullen – en dan zijn we nog niet uitgepraat. Op 20 april gaan we daarom gewoon verder op het RetailDetail Congress.

Elke retailer is op zijn manier het aanpassen aan die bevrijding van de kanalen, van AVA tot Colruyt. Ieder timmert aan de weg, een weg die ook op dit moment nog wordt aangelegd en heraangelegd. De omni-toekomst heeft nog heel wat in petto. Het begin van een nieuwe fase? Zeker, daarvan getuigen ook de sterke vrouwen (en mannen) op het RetailDetail Congress, van ‘game changers’ als Okret en Go Fluo tot ‘legacy brands’ als CASA en HEMA.

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress op 20/04.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen1 december, 2023
    TEDi op weg naar Oudenaarde en Bilzen

    Tot nu toe bleef Action-rivaal TEDi steken op één winkel in België, maar daarin komt snel verandering. Onder andere in Oudenaarde en Bilzen opent de Duitse non-fooddiscounter bijkomende winkels.

  • icon
    Algemeen1 december, 2023
    “Retail en FMCG kunnen met generatieve AI tot 600 miljard per jaar extra verdienen”

    De impact van AI evolueert razendsnel: na de doorbraken van ChatGPT en andere generatieve AI-tools berekende McKinsey wat de gevolgen van generatieve AI voor het bedrijfsleven kunnen zijn. En die zijn ronduit verbluffend…

  • icon
    Algemeen30 november, 2023
    Inno-eigenaar Galeria op zoek naar koper

    De Duitse warenhuisketen Galeria, die ook eigenaar is van Inno in België, wordt mogelijk verkocht nu het Oostenrijkse moederbedrijf Signa Holding is omgevallen.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN