Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.
Inzichten in bezoekersstromen
“We weten dat er een gigantisch gat zit tussen zichtbaarheid buiten en gedrag binnen. Retailers weten veel over hun klanten ín de winkel, maar nog zeer weinig over hun bezoekers en passanten op straat, aan het raam of op de parking”, zegt Jef Van Herck, commercieel directeur bij The Retail Factory (TRF). Vandaar het idee om de slimme technologie van TRF subtiel te integreren in de lichtreclames van Neopaul-signs. “Voor de retailer voelt het aan als een prachtige lichtreclame, maar hij biedt nu ook realtime inzichten in het gedrag en de bewegingen van de mensen rond de locatie,” aldus Dries Martens, zaakvoerder van Neopaul-signs.
Het systeem registreert volledig geanonimiseerde demografische gegevens van iedereen in de omgeving: passanten die langslopen, bezoekers die de winkel betreden, en personen die even stilstaan bij de etalage, inclusief de duur van hun aandacht, volledig GDPR-conform. De ingebouwde AI-technologie werkt met 98% nauwkeurigheid en biedt diepgaande inzichten in bezoekersstromen, verblijftijden, demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd en lengte, individuele en groepsbewegingen, routes én parkeer- en verkeersstromen bij totems.
“Offline A/B-testing toepassen”
“Neolytics maakt het voor retailers mogelijk om de volledige omgeving van hun locatie te meten, niet enkel wat er binnen gebeurt. Ze krijgen een duidelijk beeld van de bewegingen en interesses van mensen op straat, kunnen hun zichtbaarheid strategisch verbeteren en hun marketing effectief afstemmen op de bezoekers die er écht toe doen. Het is dé offline manier om A/B-testing toe te passen en maximale impact te realiseren.”
Het systeem voegt simpelweg een slimme laag toe aan de lichtreclame en kan worden ingezet bij winkels in drukke winkelstraten, façades van individuele shops, winkels met parkeerplaatsen, op retailparken, in grote shoppingcentra of publieke ruimtes beheerd door steden en gemeenten. “Op deze locaties kunnen we niet alleen voetgangers volgen, maar ook voertuigen, vrachtwagens en fietsers. Daarbij brengen we verkeersstromen en de herkomst van bezoekers in kaart. Daarnaast houden we dwell time op parkings bij, volgen we routes en analyseren we hoe mensen zich bewegen in en rond de locatie.”
“Neolytics zal de retail veranderen”
Beide partners zijn ervan overtuigd dat Neolytics niet zomaar een product is, maar een mijlpaal voor fysieke retail. “De fysieke wereld wordt meetbaar op dezelfde manier als de online wereld. Retailers kunnen eindelijk het volledige traject van passant naar bezoeker en klant volgen, en weten welke acties daadwerkelijk effect hebben.”
Alle inzichten uit Neolytics worden vertaald naar overzichtelijke, gepersonaliseerde dashboards in het portaalvan The Retail Factory. Hier kunnen retailers zelf aan de slag met de data, trends analyseren en op basis van concrete feiten direct aanpassingen doorvoeren, waardoor elke investering in zichtbaarheid, etalages of activaties meetbaar wordt terugverdiend.







