BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Runners' Lab: "Klanten zijn blij dat ze nu ook bij Belgisch bedrijf terecht kunnen voor goede online ervaring"

iconAlgemeen3 mei, 2021

Zoals nagenoeg elke retailer moest CEO Koen Wilssens van loopwinkel Runners’ Lab vorig jaar digitaal versnellen als gevolg van de coronalockdowns. “Maar wij hadden al langer een webshop, dus we moesten niet van nul beginnen”, zegt hij. En het digitale kanaal is meer dan ooit een blijver. “Al blijft persoonlijk contact nog altijd zeer belangrijk”, benadrukt hij.

 

WhatsApp-service

“Wij zijn bij het begin van de eerste lockdown meteen van start gegaan met een Whatsapp-service”, vertelt Wilssens. “Dat was letterlijk: een telefoon gaan halen, sim-kaartje erin, WhatsApp Business installeren en dan door middel van een beurtrol 7 dagen op 7 die dienst bemannen.” Een intensieve operatie, dus, maar Wilssens heeft er allerminst spijt van. “Op die manier slaagden we erin om het advies dat we gewoonlijk in de winkel aanbieden zo goed mogelijk te benaderen. En dat werd ook door onze klanten gewaardeerd. Ook nu klanten weer welkom zijn in de winkel, bieden we deze dienst nog steeds aan.”

 

Net als zowat iedereen die rechtstreeks of onrechtstreeks met retail te maken heeft, verwacht Wilssens niet dat we post-Covid ook weer zullen terugkeren naar een klantengedrag zoals voordien. “Het is ook niet dat de trend naar meer online is ontstaan door Covid”, legt hij uit. “De trend is wel duidelijk versneld. We stellen nu wel vast dat het aandeel van onze online verkopen weer wat terugvalt nu de fysieke winkels weer open kunnen, maar dat is zeker geen terugval naar het niveau van 2019.”

 

Niet dat er nu een onstuitbare beweging is ingezet naar het verdwijnen van fysieke winkels, meent Wilssens. “De fysieke winkel zal altijd een plaats blijven hebben”, zegt hij. “Maar wie door Covid werd verrast en dan een online inhaalbeweging heeft moeten inzetten, heeft wel een probleem, denk ik. Wij hadden al in 2017 een webwinkel, dus ons omnichannel-verhaal stond er al op het moment dat de pandemie uitbrak.”

 

Belgisch alternatief voor Zalando en Bol.com

Specifiek voor Runners’ Lab verwacht Wilssens dat er altijd een nood zal blijven bestaan voor persoonlijk, fysiek contact voor het geven van het best mogelijke advies. “Onze ambitie is om mensen blessurevrij te doen sporten”, zegt hij. “Er is maar zoveel dat je vanop afstand kan analyseren. En zeker bij de klanten vanaf de leeftijd van 30 jaar merken we toch dat er een nood aan een persoonlijk contact blijft bestaan. We moeten gewoon het juiste evenwicht tussen online en fysiek zien te vinden.”

 

Algemeen ziet Wilssens een belangrijk pluspunt van de gedwongen versnelling van het online segment als gevolg van de lockdowns. “Belgische bedrijven hebben getoond dat ook zij in staat zijn om een kwalitatieve online ervaring aan te bieden”, meent Wilssens. “Wij stellen vast dat klanten blij zijn dat ze ook voor ons type assortiment terecht kunnen bij een Belgisch bedrijf en dat ze niet meer louter afhangen van de Zalando’s en Bol.com’s van deze wereld.”

 

RetailDetail E-commerce Congress 2021

De lockdowns hebben e-commerce in een stroomversnelling gebracht. Retailers moesten snel schakelen, consumenten maakten de omslag. Hoe matuur is de markt vandaag? Op deze en vele andere vragen rond e-commerce biedt RetailDetail een antwoord tijdens het E-Commerce Congress 2021. We doen dat aan de hand van inspirerende getuigenissen van Koen Wilssens van Runners’ Lab en van Barbara Thomas, senior commercial manager bij betaaloplossing Klarna en met sectorinzichten van Nathalie Wittock en Jorren Wiame van Deloitte en Luka Sabbe van The House of Marketing. Klik hier om u in te schrijven.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Zoals nagenoeg elke retailer moest CEO Koen Wilssens van loopwinkel Runners’ Lab vorig jaar digitaal versnellen als gevolg van de coronalockdowns. “Maar wij hadden al langer een webshop, dus we moesten niet van nul beginnen”, zegt hij. En het digitale kanaal is meer dan ooit een blijver. “Al blijft persoonlijk contact nog altijd zeer belangrijk”, benadrukt hij.   WhatsApp-service “Wij zijn bij het begin van de eerste lockdown meteen van start gegaan met een Whatsapp-service”, vertelt Wilssens. “Dat was letterlijk: een telefoon gaan halen, sim-kaartje erin, WhatsApp Business installeren en dan door middel van een beurtrol 7 dagen op 7 die...

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart

    Walmart begint met dronebezorging in liefst zes verschillende Amerikaanse staten: het is de bedoeling dat nog dit jaar vier miljoen huishoudens hun pakketjes uit de lucht zien vallen.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten

    Nu de CEO van Marks & Spencer vertrekt, blikt de Britse keten terug op zes jaar transformatie: in de voorbije jaren sloten 68 winkels, verlegde de warenhuisketen de focus naar voeding en verkleinde de schuldenberg. Wel is er nog steeds nood aan kleinere, betere winkels en aan meer winst.

  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Blokker-familie verlaat Belgische winkelstraten

    De familie Blokker trekt zich terug uit de Belgische commerciële vastgoedwereld. Al voor 50 miljoen euro aan winkelpanden werd verkocht, nog zo’n 20 miljoen euro aan vastgoed staat te koop. Maar wie kocht al die panden?

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be