RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Staat de Amazon-bubbel op barsten? Supermarktgroei stopt

icon
Algemeen3 februari, 2023

Hoewel de omzet bij Amazon blijft groeien, gaan achter de schermen alarmsignalen af. In het vierde kwartaal was er amper winst, de belangrijke cloudinkomsten vertragen en Amazon geeft toe nog niet te slagen in food.

Winst verdampt, groei vertraagt

Amazons laatste kwartaal bleef onder de verwachtingen. De omzet steeg met 9% tot 149,2 miljard dollar (135 miljard euro), wat de traagste groei in jaren is. Bovendien blijft er bijna geen winst over: de nettowinst daalde tot 278 miljoen dollar (250 miljoen euro), in vergelijking met liefst 14,3 miljard dollar een jaar geleden. Amazon beleefde toen zijn meest winstgevende kwartaal ooit, maar die tijd lijkt voorbij.

Grote boosdoener was elektrisch automerk Rivian (-2,3 miljard dollar), maar alarmerend is dat de ‘cloud computing’-activiteiten tegenvielen. Amazon haalt daar het gros van zijn winst en marge, maar bedrijven investeren momenteel minder in opslag. Het bedrijf gaf aan dat de verminderde groei en krappe marges in de eerste drie maanden van dit jaar zouden aanhouden.

Ook in de retailactiviteiten is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De eigen retailverkoop daalde met 2% tot 64,5 miljard dollar (60 miljard euro). Wel steeg de dienstverlening aan verkooppartners – die meer dan de helft van de platformverkopen realiseren – met 20%. CFO Brian Olsavsky ziet dat mensen minder grote uitgave doen en goedkopere producten verkiezen.

Supermarkten in de koelkast

In de supermarktbranche geeft CEO Andy Jassy zelfs ruiterlijk zijn verlies toe: hoewel Amazon al fors omzet boekt met verpakte voeding en andere boodschappen, moet het nog aanzienlijk marktaandeel winnen in de verscategorie. De topman pauzeert daarom de uitbreiding van zijn Amazon Fresh-supermarkten en kassaloze Amazon Go-winkels “tot het juiste recept voor succes is gevonden”.

Vooraleer er verder wordt opgeschaald, heeft Amazon volgens Jassy “een onderscheidende winkelformule nodig die het financieel goed doet”. Op dit moment is zo’n formule er dus nog niet. Nog dit jaar hoopt hij evenwel de code te kraken. De toekomst van food is nochtans zowel online als offline, meent de topman. Zo doet Whole Foods het bijvoorbeeld wel goed.

Een aantal supermarkten zullen zelfs sluiten. Vorig kwartaal is daarvoor al een waardevermindering van 720 miljoen dollar doorgevoerd. Eerder sloot Amazon reeds alle fysieke non-foodwinkels, zoals zijn boekwinkels, terwijl eind 2022 18.000 werknemers werden ontslagen. Sinds kort moeten Prime-leden bovendien bezorgkosten betalen voor hun boodschappenleveringen.

Het hele boekjaar eindigde dan ook in het rood. Op een omzet van 514 miljard dollar (470 miljard euro) – een stijging van 9% – verloor het bedrijf 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro). Voor het eerste kwartaal van dit jaar rekent Amazon op een omzetgroei tussen de 4 en 8%, wat minder is dan verwacht. Het bedrijf blijft ook heel voorzichtig over de winst, die tussen nul en vier miljard dollar zou uitkomen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Bij Amazon gaan alarmsignalen af. In het vierde kwartaal was er amper winst, de belangrijke cloudinkomsten vertragen en Amazon geeft toe nog niet te slagen in food.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Stakingen op til in de hele retailsector?

    Er moet een einde komen aan de trend naar franchisering in de retail, vinden de vakbonden. Ze eisen gelijk loon voor gelijk werk en plannen een actiedag op 17 april, bij de start van het sectoraal overleg. Het dreigen moeilijke onderhandelingen te worden.

  • icon
    Algemeen27 maart, 2023
    Innovatieve LED wall kleurt winkelcentrum

    Waasland Shopping pakt uit met een van de grootste en meest innovatieve MicroLED walls van de Benelux. ‘The Wall’ is ruim 16 vierkante meter groot, telt meer dan 10 miljoen pixels en biedt dankzij de uitzonderlijke beeldkwaliteit een onvergetelijke ervaring aan de shoppers.

  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN