RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van alle Europeanen besteden Nederlanders het minst in buitenlandse webshops

icon
Algemeen23 juni, 2022
Shutterstock.com

Nederlandse onlineshoppers kopen vooral in Nederlandse webshops: het aandeel van buitenlandse e-commercespelers bedraagt er amper 16%, het laagste marktaandeel van heel Europa.

Het belang van lokale spelers

Nederlandse consumenten besteedden vorig jaar een bedrag van 4,8 miljard euro in buitenlandse webshops. Het cross-border marktaandeel bedraagt er slechts 15,9%. Dat is opmerkelijk weinig vergeleken met andere Europese landen. De belangrijkste reden is het grote aanbod van sterke Nederlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is het favoriete cross-border online modeplatform van de Nederlanders.

Eén en ander blijkt uit nieuw onderzoek van Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert. Europeanen shoppen online steeds vaker over de landsgrenzen: in 2021 vertegenwoordigde de Europese online cross-border markt een omzet van 171 miljard euro (exclusief reizen), een stijging van 17% vergeleken met 2020.

Luxemburgers gaan vreemd

Luxemburgers doen meer dan 80% van hun onlineaankopen in een buitenlandse webshop. Dat heeft alles te maken met het feit dat Luxemburg klein is en over weinig sterke lokale spelers beschikt, terwijl een zeer groot percentage van de bevolking online actief is. Veel bezochte cross-border webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40% van de aankopen zijn kleding, schoenen en accessoires.

Belgen shopten vorig jaar voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops, een stijging met 37,5% in vergelijking met 2020. Aankopen over de grens hebben er nu een marktaandeel van 35,5%. Populaire webshops zijn die van Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish, Shein, AliExpress en uiteraard ook de Nederlanders Bol.com en Coolblue. België staat daarmee op de vijfde plaats in de top 16 van Europa.

Duitsland is e-commercekampioen

Het Verenigd Koninkrijk daalde 10 posities in de rangschikking als gevolg van de Brexit. De omzet ging 12% lager en landde op 29 miljard euro. Britse klanten verliezen het vertrouwen in cross-border handel (-35%). Voor e-commerce verkopers betekent Brexit meer belastingen, maar ook stijgende verzendkosten, vertragingen bij leveringen, nieuwe regelgeving en meer papierwerk.

Welke Europese landen hebben dan de sterkste internationale webshops? Duitsland is e-commercekampioen, met dank aan Zalando in de eerste plaats, maar ook aan Schwarz Group (Lidl) en About You. Ook Zweden heeft sterke cross-border webwinkels. Vooral de merken van de groep H&M zijn populair. Nederland staat op de derde plaats, met als sterkste spelers Euronics, Vistaprint (Cimpress) en Philips (Signify).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Nederlandse onlineshoppers kopen vooral in Nederlandse webshops: het aandeel van buitenlandse e-commercespelers bedraagt er amper 16%, het laagste marktaandeel van heel Europa.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Wat is Temu, het nieuwste shoppingvirus uit China?

    Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. Wat maakt de app zo bijzonder?

  • icon
    Algemeen2 juni, 2023
    Belg is online hondstrouw uit bindingsangst

    Online kopen Belgen steeds opnieuw bij dezelfde drie webshops. Ergens nieuw een account aanmaken, doen ze niet graag.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Schoonheid/verzorging8 mei, 2023
    Rituals groeit met meer dan een kwart
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN