RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Walmart
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart: “Lage prijzen zijn zeker nu belangrijk”

icon
Algemeen18 mei, 2022

Walmart verkoopt beter dan verwacht, ondanks de hoge brandstofprijzen, inflatie en moeilijkheden met de toeleveringsketen. Toch zit de Amerikaanse retailreus met grote voorraden, die zich maar blijven opstapelen.

Consument let op de kleintjes

In het kwartaal tot eind april boekte Walmart 141,57 miljard dollar (134,79 miljard euro) omzet tegenover 138,31 miljard dollar (131,52 miljard euro) een jaar eerder. Een meevaller, want analisten hadden amper meer omzet dan vorig jaar verwacht. Consumenten trokken terug naar de winkels, maar kochten vooral prijsbewust en goedkopere voedingswaren. Grootverpakkingen melk waren bijvoorbeeld een opvallende hit in het kwartaal.

Het prijsbewuste koopgedrag weegt evenwel op de marges. De nettowinst daalde tot 2,05 miljard dollar (1,95 miljard euro), vergeleken met 2,73 miljard dollar een jaar geleden. Dat is een pak minder dan analisten verwachtten. Net zoals bij andere retailers viel ook de e-commercegroei wat stil na de piek tijdens de coronapandemie: de onlineverkoop steeg met slechts 1%, al was dat wel 38% meer dan begin 2020.

Derde meer voorraad

Walmart wint momenteel marktaandeel in de boodschappencategorie, maar sukkelt in andere categorieën met hoge voorraadniveaus. Door de problemen in de toeleveringsketen en de hoge inflatie is de warenhuisgroep extra veel beginnen inkopen om lege rekken en sterke prijsstijgingen te vermijden, maar nu heeft de groep liefst een derde meer voorraad.

Sommige producten kwamen ook te laat binnen of bleven in de magazijnen liggen, terwijl de lenteverkoop van tuinartikelen tegenviel door slecht weer in de VS dit voorjaar. Bijgevolg bleven veel seizoensitems onverkocht en moest Walmart kortingen of prijsverlagingen doorvoeren, onder andere op kleding. CFO Brett Biggs gelooft niettemin dat de retailer die voorraden nog wel kwijtraakt wanneer het weer verbetert. Hij ziet het tweede kwartaal al goed starten, aldus CNBC.

Nog het hele jaar wil Walmart inzetten op lage prijzen en het discountsegment, nu de inflatie en brandstofprijzen het leven voor veel consumenten duur maken. “Prijsleiderschap is vooral nu belangrijk en one-stop-shopping wordt meer dan alleen gemak”, stelt CEO Doug McMillon. De topman besteedt daarbij vooral aandacht aan goedkope voedingsmiddelen, al wordt het een evenwichtsoefening om lage prijzen te garanderen zonder de winst verder te laten afglijden.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • bedrijfsresultaten

Walmart verkoopt beter dan verwacht, ondanks de hoge brandstofprijzen, inflatie en moeilijkheden met de toeleveringsketen. Toch zit de Amerikaanse retailreus met grote voorraden, die zich maar blijven opstapelen.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Door enkele kleine aanpassingen kunnen Nederlanders dagelijks meer dan 50% aan water besparen

    Finish wil mensen bewust maken van hun waterverbruik en hen aanmoedigen hun watervoetafdruk te verkleinen door enkele kleine aanpassingen. Dagelijks verbruiken we liters water zonder erbij stil te staan, maar stel je eens een leven zonder water voor! Waterschaarste is een wereldwijd probleem dat 2 op de 3 mensen treft.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN